marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Lagom = optimalt!

Lagom är ett ord som man numera gärna ursäktar sig med när man använder. Men varför då? Varför skämmas? Är lagom så tråkigt? Lagom är väl egentligen det optimala? För lagom betyder mittemellan. Inte för mycket, inte för lite utan LAGOM. Ja. Sådär. ”För lite eller för mycket skämmer allt” lyder ett ordstäv. Och slutsatsen blir att lagom är – optimalt…

Det sägs att svenskar är väldigt ”lagom”. Det skall väl i sådana fall tas som en komplimang. Det betyder ju att svenskar är balanserade. Inte för hetsiga och inte alltför lugna. Utan LAGOM.

Själv älskar jag lagom och blir sur när folk förringar det ordet och dess innebörd. För mig är lagom lika med balans. Och jag tror på balans.

För inte alltför längesedan var jag mycket fascinerad av astrologi och fann då ut att jag har ascendenten i Vågens tecken. Det förklarade då (tyckte jag själv) mitt stora behov av att känna balans i allting. Och med solen i lejonet är det nog tur att jag har en balanserande aspekt i horoskopet. Så nu vet ni mitt stjärntecken också. 😀

Vad tycker ni om lagom?

Single Post Navigation

3 thoughts on “Lagom = optimalt!

  1. Håller med helt om att lagom är lika med balans.
    Lagom är varken för mkt eller för lite precis den perfekta balansen vi människor behöver.
    Kram

    Gilla

  2. Lagom är det ord vi terapeuter får arbeta mest med att få klienter att känna att det är OK och inte ”Svensson” och ”trist” = att det måste finns gråzoner och att allt inte är svart eller vitt och att LAGOM kan vara rätt skönt och bra! ;-)… härligt inlägg. Kram på dig

    Gilla

  3. Önskar jag var mer Lagom än jag är..
    Ha en fin Jul!
    Kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

