marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Varför så j***a bråttom på vägarna?!

Nu är jag arg – igen.

Har just kommit hem från en tur ut på landet. Ja den i sig är inte det som gjort mig arg utan hur somliga medtrafikanter beter sig när de kör bil. Man undrar om dessa personer fått sitt körkort i present… 😦

Ut till vårt lantställe kör man på en väg där hastighetsbegräsningen varierar mellan 50, 70 och 80 km/h. Det är en väg med många kurvor och ingen belysning. Och en del kör som vettvillingar. Är det spänningen som är rolig? Så lagom spännande är det om man hamnar på akuten med svåra skador. I mitt jobb har jag sett hur folk kan se ut efter trafikolyckor. Det är ingen rolig syn.

Man bör nog försöka komma ihåg att det finns en tanke bakom varför man sätter en hastighetsbegränsning. Det verkar ganska många inte vara medvetna om eller också så struntar man i det och tror att man är kung på vägen. En annan sak som jag stör mig på är att många inte heller vet vad som är behörigt avstånd till framförvarande bil. Om den som kör bakom mig ligger för nära och jag av någon anledning måste tvärbromsa, vad händer? Crash-boom-bang… Trafikregler är mycket viktiga, de är förutsättningen för att man skall kunna köra bil utan att man själv eller någon annan skall råka ut för olyckor.

Detta att irritera sig på andras körvanor är inget nytt för mig alls, det gör jag så gott som dagligen men i dag kände jag att jag företog den här turen ut till landet med livet som insats. Bokstavligen, no joke.

Så nu ställer jag frågan (till vilka det berör):

Vad är det som är så bråttom till egentligen? Har man dödslängtan, vill man s a s ned i kistan??

Ja nu hårddrager jag härvidlag men snälla ni medtrafikanter som eventuellt känner er träffade, remember: bilar är hårda och människor är mjuka.

Single Post Navigation

6 thoughts on “Varför så j***a bråttom på vägarna?!

  1. Jag blir oftast arg när jag kör bil, och då är de på de här som har så otroligt bråttom att de måste tränga sig i korsningar, lägga sig tätt, tätt bakom och göra vansinnesomkörningar fast jag ligger på hastighetsbegränsningen. Jag har inte lust att stanna och ta hand om dem när de har kraschat!

    Gilla

    • Visst är det irriterande! Under ovan nämnda färd vet jag inte hur många som körde om på det mest vansinniga sätt. Känner att det enda säkra fordonet vore en pansarvagn och då skulle det bli rätt svårt att köra om också ha ha…

      Gilla

  2. Håller med fullständigt. Jag håller alltid hastigheten och irriterar mig något enormt på dessa idioter. Gör de vansinniga omkörningar och jag sen skulle köra förbi när de ligger där i diket, tänker jag bortse från att jag är sjuksköterska och köra förbi, då kan de ha det!

    Gilla

  3. Hehe, ja jag kan nog vara en stressad förare men jag blir förbannad när det inte flyter på.

    T ex när man kommer till en rondell då stannar många! Varför öppnar man inte synfältet INNAN och ser om det är någon som ligger i rondellen innan så behöver man ju inte stanna. Eller köra efter väglag? Idag var det ju regnoväder och då körde jag sextio på en sjuttioväg för det var ju svårt att se!

    Det här ämnet kan man verkligen diskutera länge 🙂

    Gilla

    • Håller med dig om att detta kan bli ett hett diskussionsämne… Rondeller är ju ett ”sorgebarn” i trafiken, många vet inte vilka trafikregler som gäller då. Detta har det varit en het diskussion om i vår lokala dagstidning. 🙂

      Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

