marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Varför ”könskamp” – egentligen?

Upprinnelsen till det här inlägget var att min femåring frågade mig: ”Mamma, vill du vara flicka?” Hm. Ja, det finns ju inte så stort utrymme att välja tänkte jag först. Men jag svarade ja på hennes fråga. Sedan, när jag verkligen funderat på det så kunde jag uppriktigt svara mig själv, inom mig: ”ja, jag vill absolut vara flicka”. Varför skulle jag inte vilja det? Om jag hade varit man hade jag förmodligen velat vara det också. Jag är ju jag hursomhelst. Jag kan tillägga att hon frågade sin pappa samma sak, ja alltså om han vill vara pojke och han svarade också ja på den frågan. Man kan förstås fundera mycket kring det här från olika vinklar. Här är några av mina reflektioner:

Varför finns det något som heter könskamp? Varför måste man bestämma huruvida det ena könet är bättre eller starkare än det andra? Egentligen? Jag har tittat in på några bloggar här på WordPress där diskussionerna går varma i detta ämnet… spott och spe.

Det finns två kön och båda behövs lika mycket för att föra släktet vidare. Primärt och rent praktiskt. Egentligen borde det tänket fortsätta utöver det rent praktiska ändamålet, vi behövs alla på olika sätt för vi är delar i en större helhet.

Kvinnor och män är olika. Men lika. Båda kön är människor. Och igen – båda behövs. Båda är lika mycket värda. Och båda är lika starka. Även om mannen har mera muskelmassa så är han inte bäst. När allt kommer omkring är det vad som sitter mellan öronen som räknas (och inte mellan benen!).

Jag tänker på dem som är gay. De som jag känner som är gay är helt fantastiska och underbara människor. En av dem är en av mina närmaste vänner. Vi  som inte är gay har mycket att lära av dem för de har varit tvungna att omvärdera en hel del…

Nej, jag tycker att könskampen egentligen borde vara onödig. Man kan likna den vid ett slags globalt inbördeskrig, där parterna kastar skit på varann och försöker att nedvärdera motståndaren. Börjar inte det kännas lite omodernt? Men det verkar som att den behövs i alla fall, i någon mån.

Borde vi inte istället försöka njuta mera av att vara dem vi är – och av varandra! 😀

Trevlig helg!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Varför ”könskamp” – egentligen?

  1. Heeeej!!! Tack Goa snälla för utmärkelsen!!! ❤ jag har fortfarande inget internet så just nu sitter jag på jobbet (fick 10 minuters rast) och tänkte att jag måste tacka så mycket!!
    Jag är ofta inne och läser men kan tyvärr i te kommentera 😦 skittäckning där jag bor nu. Näst intill obefintlig, men förhoppningsvis får vi fiber till helgen och då ska jag bli bättre på kommentarerna!!

    Kram
    Malin

    Gilla

  2. Ja du, jag är inte så insatt i könskamp och feminism med jag håller med dej i det du skriver. Man borde inte kasta skit på varandra men ändå blir det ju oftast så. Speciellt när en del män är så rädda för feminister och kallar dem för en massa saker. En feminist är för mej en person som tycker att kvinnor och män ska ha lika mycket makt och lika mycket pengar för samma jobb.

    Kram!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

