marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Är jag rasist, främlingsfientlig eller lider jag av islamofobi?

I den lokala tidningen står det att stödet för Sverigedemokraterna ökar men inte deras makt. Man kan bland annat läsa att ”enligt flera opinionsmätningar skulle SD bli landets största parti om det vore val i dag”. Varför är det så frågar man då i artikeln. Och det skulle då enligt artikeln bero på: ”dels en allmän situation i Europa där den här typen av partier tar mer och mer plats och dels har det skett en viss svängning där även andra partier diskuterar den problembeskrivning som SD står för”. Dock framgår det inte av artikeln vad som till exempel menas med ”en allmän situation i Europa”.  Så jag förbehåller mig rätten att själv tolka vad som står och då tror jag att man när man skriver  ”en allmän situation i Europa” menar vad  som ibland kallas ”islamiseringen av Europa.” Islamisering enligt Metapedia: ”Ett begrepp som syftar på länder där antalet muslimer i befolkningen växer och där krav på anpassning till islamska förhållanden ställs. Ett exempel är ökade krav på införande av Sharia-lagstiftning”.

Jag tycker inte att det är konstigt alls att ett parti som SD får många väljare när tecknen i samhället är så tydliga som de är. De finns ett stort antal människor som tycker att den stora invandringen är ett problem på olika sätt men som inte vågar säga vad de verkligen känner för att de är rädda för att stämplas som rasister eller främlingsfientliga. Det finns också ett stort antal människor som inte tycker att islam är en tilltalande religion då det förekommer våldsamma extremistiska varianter. Om man sedan tänker på att den stora invandringen till Sverige sedan ungefär 20 år tillbaka mest bestått av muslimer, ja… Hm.

Nej nu tar jag bladet från munnen och här är några egna reflektioner:

  • Jag tycker att det är helt galet hur vi formligen pumpar in folk här i landet utan att ha kontroll på vilka de är, vilken bakgrund de har eller vilket motiv de har till att komma hit.
  • Jag tycker också att det är ett konstigt resonemang att tala om ”mångkulturellt” när vi de senaste cirka 20 åren nästan enbart tagit emot muslimer. Varför inte istället till exempel blanda upp med lite andra religioner som t e x lite buddister, judar eller hinduer?
  • Jag tycker det är otäckt att se hur yttrandefriheten en liten bit i taget håller på att monteras ned.

Så nu lämnar jag det upp till er att tycka till huruvida jag är rasist, främlingsfientlig eller kanske lider av islamofobi. Som jag ser det så är jag inget av det. Jag anser mig bara ha rätt att säga min åsikt, utan att bli stämplad som det eller det…

Ha en trevlig söndag!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Är jag rasist, främlingsfientlig eller lider jag av islamofobi?

  1. Ännu ett superbra inlägg från dej! Och inga kommentarer? Vad är nu detta?!

    Jag håller med dej om din första punkt. Min kille som är från mellanöstern håller med dej. Kvinnan på Lidl i kön bakom mej håller med dej. också hon från mellanöstern. (Där jag bor kommer de flesta därifrån). Kvinnan i kön sa t o m att hon skulle rösta på SD eftersom hon är less på den här situationen. (Men då kunde jag inte hålla mej från att skratta så jag fnissade tyst). Jag håller med dej. Jag har ett stort hjärta. Och jag vill hjälpa alla. Inte bara de som kommer från krig utan även de som inte kan försöja sin familj pga fattigdom. Men man kan faktiskt inte rädda alla. Vårt problem är att vi i Sverige är värdelösa på att integrera. Vi borde ha hårdare regler när det gäller vad som är tillåtet här och vi borde starkt begränsa människor att komma hit innan vi fixat till vår egen bakgård.

    Din punkt två så tror jag om att Sverige just nu tar emot människor från krigshärgade områden. Just därför kommer de från mellanöstern.

    Jag håller också med om att vi måste prata om det annars ser människor att de enda parti som ser att det nu börjar bli problem är SD och därför går de frammåt.

    När det gäller synen på kvinnor så kan jag bara tala för mej själv. Min kille behandlar mej på samma sätt som min pappa behandlade mej, som min morfar behandlar sin fru och hur min farmor blev behandlad. Hos oss finns nämligen klara levnadsregler på vad som är manligt eller vad som är kvinnligt. Min mormor kom väl ganska långt då hon kan bygga men annars lagar kvinnorna maten och tar hand om barnen. Om det är rätt eller fel är en sak men det är så vi gör. När du pratar om hur synen på kvinnor är så undrar jag på vilket sett den ändrats. Jag tycker den varit konstant dålig sen vi fått rösträtt nästan. Ja, nu var jag väl lite hård men MYCKET borde ju förändras där.

    Kram!

    Gilla

  2. Wildrose: Tack för ditt beröm. Nu måste jag ge DIG beröm för din vakenhet och reflektioner på mitt inlägg! För hur tänkte jag när det gäller min sista reflektionspunkt (den om ”den allmänna kvinnosynen”)?! Jag måste faktiskt erkänna att den hör hemma i ett helt annat inlägg så jag stryker den helt sonika så blir det bättre. Åh detta med kvinnosyn skulle jag för övrigt kunna skriva en hel bok om… eller i alla fall några inlägg… 😀 Tycker inte alls att du är hård när du säger att kvinnosynen varit konstant dålig även sedan vi fick rösträtt, det är låååång väg att gå kvar där! Kram tillbaka!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

