marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Till låns

I allahelgonahelgen funderade jag på att skriva något inlägg med andligt tema men fann ingen bra tanke att spinna vidare på. Men så häromkvällen så fick jag lite inspiration…

Tänkte på alla dessa ting man äger. Man märker ju hur otroligt  mycket saker man har när man till exempel skall flytta…

Som jag ser det så har man allt det där till låns. Man lånar det helt enkelt under sina år på det här klotet. Till och med ens nära och kära ”lånar” man. Barnen. Min dotter är inte ”min”, hon är en (liten) del av mig men hon är en egen individ, en egen person. Men som jag har fått äran att vägleda här i livet.

Nu menar jag inte att det man äger tillhör ”alla andra” lika mycket. Det man har, det har man ju också besittningsrätten till, d v s ingen annan har rätt att ta det utan ens medgivade. Men i ett större, andligt perspektiv har vi allting till låns. Som jag ser det så lånar vi det under vår ”utbildning” här på Jorden. Och när vi så småningom lämnar Jorden då måste vi lämna tillbaka alltsammans, till och med vår fysiska kropp. ”Av jord är du kommen”… o s v. Men själen lever vidare, på sitt plan.

Funderade själv lite över vilka ting som egentligen betyder mest för mig. Kom fram till att det inte är det dyraste jag har men däremot vissa saker med s k ”affektionsvärde”. Som till exempel den lilla porslinsfiguren jag fick av min mormor som fyra-fem-åring. Jag minns detta tydligt. Var hemma hos mormor i hennes lilla hus i Finland och fick där syn på den lilla porslinsfiguren i en hylla. Jag kunde inte ta ögonen ifrån den. Mormor förstod förstås att jag hemskt gärna ville ha den och snäll som hon var så gav hon mig den och jag var så lycklig. Jag har den i dag stående hemma här på en speciell plats. En gångt trillade den ned i golvet och huvudet föll av men då limmade jag snabbt tillbaka det på plats och så var den var hel igen. Den skulle jag sakna om den försvann. Annars vet jag inte, min dator skulle jag nog sakna för då skulle det bli svårt att till exempel blogga. 😀

Ha en fin torsdag!

Single Post Navigation

4 thoughts on “Till låns

  1. Jag har också tänkt på det där. Speciellt det med att man lär sig så mycket under livet och sedan ska man dö och allt man vet bara försvinner.

    Gilla

  2. Ja herregud hur otroligt mycket grejor jag äger. Och jag har egentligen inte så mycket relation till det mesta av det jag äger. Men mina böcker, de vill jag ha nära mig!

    Gilla

  3. Haha ja flytta, vilken rysare det skulle vara med alla grejer….nä det blir till att bo kvar! Kram

    Gilla

  4. Så sant, så sant. Det mesta klarar man sig utan. Kan just nu inte komma på någon speciell pryl här hemma som jag måste ha. Telefonen förstås, med alla bilder på barnen, bloggandet osv.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

