marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Vara i Naturen…

I dag har det regnat och varit riktigt grått där jag bor. Men ibland längtar jag så mycket efter att få komma utomhus att inte ens det värsta ösregn kan hålla mig inne. På med regnkläder och så ut i skogen. Drog med mig hela familjen. Läste i någon tidning för ett tag sedan att folk är mindre ute i skog och mark nu i dessa IT-tider när vi ständigt skall vara uppkopplade. Det finns så mycket att sysselsätta sig med inomhus när det regnar när man har en dator eller liknande, blogga t ex… 🙂 Men är det inte lite skrämmande? Att vi är mindre utomhus nuförtiden? Hur hälsosamt är det?

Den där känslan av frihet, rymd och frisk luft som jag upplever när jag går i en skog är helt underbar. Beroendeframkallande. Det gröna. Mossa. Granar. Dimma. Kanske något djur som står och kikar någonstans. Mystiken. Magin… För mig är Naturen magisk. Den talar till en om man lyssnar noga…Stigen vi gick i dag var bara en vanlig skogsstig, eller rättare sagt ett motionsspår men ändå så härligt. Vi mötte inte en människa, det var bara tyst och lugnt. Precis vad vi behövde. Vi gick stressade ut men kom lyckliga, rosiga och nöjda tillbaka in.

Det är så lätt att glömma bort att man behöver komma ut i det fria (helst var dag) men kanske när du läser detta, om du känner lite längtan någonstans efter att få komma ut i det gröna, tysta och vilsamma dit man alltid är välkommen, då är jag nöjd. Även om man bor i en stad brukar det finnas skog inom räckhåll.

Så: ut i skogen med dig, du ångrar det inte!

Usch, jag lät väl inte för klämkäck nu eller??!

Single Post Navigation

3 thoughts on “Vara i Naturen…

  1. Själv är jag uppvuxen mitt i skogen och känner inget nöje alls av att trava runt i den. Vår pappa förstörde allt nöje med skogen genom att jämt och ständigt dra ut oss på olika jobbuppdrag i skogen (plocka kottar, måla rågång, sätta plant, röja sly), som alltid skulle ske i rask takt och där min insats aldrig var bra nog….

    Gilla

  2. Bara alldeles lagom klämkäck! 😉 Men jag förstår dig, jag älskar också skogen.

    Gilla

  3. Skogen är fantastisk …
    Du var alldeles lagom klämkäck… Haha
    Kramar i massor / Jane

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

