marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Första intrycket – stämmer det eller inte?

Det sägs att det bara tar oss människor cirka en halv minut att bilda oss en uppfattning om en annan människa. På några ögonblick har vi registrerat in en slags helhetsbild. På några ögonblick har vi också tagit oss friheten att (be-) döma en annan människa utifrån vad vi ser och hör. Ibland kan det stämma helt, lite grann eller till en del. Ibland stämmer det faktiskt ganska dåligt och ibland stämmer det inte ett dugg.

Ta som ett exempel att det skall börja en ny kollega på ditt jobb. Du känner igen hennes/hans namn och du vet hur vederbörande ser ut. Du har hört att hen är si eller så. Men hur väl stämmer de ryktena och hur mycket skall du lita på dem?

Och så träffar du henne/honom och du får en helt annan bild än den du har hört talas om.  Eller – så stämmer det som du hört andra berätta, det tog bara lite längre tid att komma på det…

Jag har nog som ovan beskrivet, upplevt lite olika variationer på detta temat… Svårt det där.

Hur väl stämmer första intrycket för er? Prickar ni rätt direkt eller har ni som jag upplevt varierande resultat? 🙂

Single Post Navigation

4 thoughts on “Första intrycket – stämmer det eller inte?

  1. Det är likadant för mig.
    Ibland stämmer det man tror eller har trott och ibland så är det helt tvärtom.
    Kramar i massor / Jane

    Gilla

  2. Du har fått en utmärkelse av mig

    Gilla

  3. Haha, jag har helt fel jämt! När jag träffade min kille trodde jag han var en ”tuff” kille för han var tyst och såg arg ut, men han skriver vackra dikter och är hur snäll som helst mot mej och barnen.

    När jag träffade min exman så tänkte jag; men vad bra, en man som jobbar hårt och har en nära kontakt med sin familj, men där gick jag ju verkligen på en mina 🙂

    Jag tror nog att jag är lika fördomsfull som alla andra men jag försöker att förbättra mej!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

