marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Värderas efter utseende?

Angående utseende -igen.

Ibland känner jag bara för att helt enkelt strunta i att fixa till mig. Gå ut sådan som jag är. Bara dra en kam genom håret och ge blank f-n i att sminka mig.

Tankarna drar iväg… Detta att kvinnor värderas så mycket efter sitt utseende, är inte det väldigt o-juste?! Visst är det som kvinna härligt att ibland få njuta av att få göra sig fin men inte f-n skall hela ens existens hängas upp på hur man ser ut?

Det patrialkala samhället som vi lever i. Där kommer detta med kvinnors utseende in. Allt talar om för oss att det är såååå viktigt att vi håller oss söta och fräscha på alla de sätt. Media spär på med reklam för att kunna förbättra utseendet så de håller på att spricka: hår, make-up, anti-rynk… listan blir oändlig… Smal och söt skall man vara. Helst så smal så skelettet syns. Då sitter kläder bra. Som på en galge… Är man fyllig så är det inte säkert att man blir sedd. Man kan till och med bli diskrimerad. Ansedd som lat eller rentav dum.

O så bra att patriarkatet kommit på en sådan bergfast metod att hålla kvinnor ”på mattan”. Från barnsben får vi lära oss att vi skall vara snälla – och söta! Och den som av någon anledning inte vill vara snäll och söt, den hamnar kanske utanför gemenskapen. Och det värsta: många kvinnor instämmer i patriarkatets värderingar. Av rädsla för att själva hamna utanför får man väl tro.

En del män njuter av (makten av) att vid behov, alltså om man inte är snäll/söt/håller käft när man skall o s v, plocka av kvinnor en bra bit av deras självförtroende genom att säga någonting negativt om deras utseende. En av de s k härskarteknikerna. Effekten är oerhört stark. Och som kvinna i ett samhälle som vårt där normen är som den är så är man ju sårbar. Särskilt när man är ung. (Se gärna tidigare inlägg vid namn ”Du har ju ingenting”)..

Men när man kommer upp i 40+ (och fortfarande har ett utseende som är helt OK) ja då ligger vissa mansgrisar risigt till för då har man en hel del att komma med. Som till exempel ett självförtroende och självkänsla som är grundat på vem man är och vad man kan och inte på hur man ser ut. Och som mycket kunskap om livet och med stor människokännedom. Då blir det upplagt för en fajt.

Då kan man räkna med att patriarkatet byter till en annan taktik, den smädande. Då är man plötsligt en gammal  ”surkärring”.  Bara sur, ful och gammal – eller? Värdelös om man skall värdera efter utseende. Och kanske dessutom en riktig bitterfitta. Och patriarkatet ser till att ingen lyssnar på en i deras syn värdelös kvinna.

Läs nu det fetstilta ordentligt:  ”Värderas efter utseende”.

Det låter väl ganska otäckt egentligen? Att man som kvinna skall behöva bli det.

Ha en fin helg!

Single Post Navigation

10 thoughts on “Värderas efter utseende?

  1. shadaim12 on said:

    Håller med dig, det är förjäkligt!!!
    Sedan jag hick in i väggen och blev sjuk så har jag mestadels gått utan smink:) så jäkla gött!! Fast samtidigt skämms jag ju över att gå ut så, vilket man inte borde… Intressant ämne du tog upp. Önskar dig en trevlig lördag. Kram

    Gilla

  2. Det är tråkigt att man värderas så mycket efter ålder och utseende. Ha en fortsatt fin helg. Kram

    Gilla

  3. Jag hatar att jag faktiskt känner mig obekväm och extra sårbar utan smink..

    Gilla

  4. Tack för era kommentarer.
    Lustigt detta med att man skall känna sig obekväm om man går ut osminkad. Men det kommer sig ganska mycket utav att det är en slags plikt man tydligen har att man måste se bra ut om man så bara skall köpa mjölk på ICA. Jag tror att det är en kombination mellan att vi är så indoktrinerade med att vi inte duger som vi är och vanans makt, man är så vad vid att sminka sig så att det känns liksom naket och konstigt att inte vara det. När jag var föräldraledig med min lilla tjej så struntade jag i smink och det var befriande men så hade jag den här känslan av att ”alla andra” var så stylade och snygga… grupptrycket är jättestarkt. Men upprinnelsen till det här inlägget var att jag faktiskt en dag kände att, nej nu vill jag ut och visa mitt ansikte precis sådant det faktiskt ser ut. Utan mejk. Varför skulle jag inte bli accepterad ”au naturel”? Det är ju fakltiskt så jag ser ut, utan smink och styling…

    Gilla

  5. Visst är det förjävligt! Och så sällan ifrågasatt. Jag är ju uppvuxen på landet på 70-talet, så jag är rätt trygg i att inte vara sminkad, det var inte viktigt när jag var ung. Men min 12-åriga dotter är den enda tjejen i sin klass – sen flera år! – som inte sminkar sig till vardag…

    Gilla

  6. Freja: Herreminje, det har verkligen ändrat sig sedan man själv var 12 år… , då sminkade jag mig nästan aldrig. Det var först i högstadiet, i 8:an tror jag. Och du skriver att tjejerna i hennes klass har sminkat sig SEDAN FLERA ÅR! När började de då? När de var nio?? :-/

    Gilla

  7. justlikeacat on said:

    I mitt jobb ska jag ju se pigg o söt ut. Jag jobbar ju i receptionen så mitt ansikte är det första de ser. Men jag sminkar mej i snitt två gånger under en arbetsvecka. Jag ooorkar inte. På helgerna kan det vara kul att fixa till sig men vill jag inte så gör jag det inte helt enkelt. Jag tycker man kan vara fin oavsett ålder men annat är det nog för unga tjejer. De känner nog pressen mer. Mina systrar som går i gymnasiet har jag tex aldrig sett osminkade.

    Gilla

  8. Hej! Måste läsa igen hos dig, har inte läst eller bloggat på några v pga resor och jobb :). Ja det är trist det där och jag ycker att det är både och – vissa av våra kompisar har småtjejer som är SÅ nöjda utan smink, kanske åker på lite mascara på disco annars så fina naturella, sedan finns det andra som ser ut som små ”H-or” tyvärr…. usch. Med åldern så kan jag säga att privat är jag ofta utan, färgar fransar och bryn så det ser ok ut med lite färg 😉 – dagtid – smink på då jag tycker att det ser lite mer iordninggjort ut och jag också har en väldigt offentlig roll. MEN min grundinställning är att det ska vara ok utan hur som…

    stor kram och vad fint det blev här på nya bloggen

    Gilla

  9. Pingback: Vacker utan spackel « Du vet Malin..

  10. Kikar in och önskar dej en trevlig helg!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

