marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Stackars djur

Råkade se en nyhetssändning häromdagen som handlade om hur slaktdjur behandlas (I detta fallet kycklingar). Jag blev så väldigt obehagligt berörd av detta reportage. De här djuren är levande varelser. LEVANDE.

Jag hör till dem som tror att även djur har en slags själ och därför blev jag nästan illamående när jag såg hur de behandlades. Som ting, någonting som inte har något liv. SVT fick inte filma hur de samlades in inför slakten utan man fick se en ”metod” från ett annat europeiskt land men man talade om att detta sätt var samma sätt som även tillämpas i Sverige… Det var som en stor snurrande borste som liksom sopade in dem. SOPADE. Och vart tog de vägen sedan? In i någon slags sorteringsmaskin, helt för jäkligt att se.

Och som de hade det där de bodde då… åhhhh! Jag kommer till några procent från en gammal svensk ”bonna-släkt” och har den uppfattningen att har man djur så skall de behandlas väl, hela vägen från början till slut, precis det som gäller för oss människor. All form av djurplågeri gör mig helt GALEN av ilska.

Ja, jag vet att djur måste slaktas för att vi skall kunna få mat. Det är så näringskedjan ser ut, inte mycket att göra åt. Men – för det kunde man väl behandla dessa stackars djur bättre än vad man fick se i detta reportage. Särskilt som de har en kort tid att leva och ett förutbestämt öde som borde ge en medalj i någon slags himmel….

Nyttigt att se var det i alla fall. Helt plöstligt är jag inte lika sugen på att köpa kyckling längre…

Ha en fin onsdagskväll.

Single Post Navigation

3 thoughts on “Stackars djur

  1. Håller med dig, det är helt hemskt att dom små djuren ska behöva ha det på det sättet!
    Dom förtjänar att ha det bra även fast dom ska bli mat i slutändan!!!
    kram

    Gilla

  2. Såg oxå det där, så nu blir det nog slut på kyckling här… Jag vill äta kött från lyckliga djur, och är beredd att betala mer för att veta att de haft ett bra liv hela vägen fram till slakten, men ekologisk kyckling är nästan omöjligt att hitta!

    Gilla

  3. Såg det också, blev illa berörd. Men kycklingfilé är en favvo ….så jag kommer inte att avstå det. Kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

