marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Vem är du i morgon?

I går kväll när jag summerade min dag så började jag fundera lite över vad som hänt under denna dag och på om och hur dessa saker måhända förändrat mig. Kom förstås fram till att det var ett och annat, nya insikter, och en och annan  fakta som fastnat. Sedan började tankarna irra tillbaka längre bak i tiden. Vem var jag för 1, 5, 10 eller 30 år sedan?  Ja, jag är ju förstås densamma i grund och botten men inte riktigt ändå. Det är väl fascinerande att tänka på – och ganska flummigt! 😀

En gammal grekisk filosof, Herakleitos, som levde i slutet av 500-talet före Kristus, myntade ordstävet: ”Man kan inte kliva ned i samma flod två gånger”. Herakleitos menade bl a att det vatten som flöt fram i floden vid det första ögonblicket man satte fötterna i floden är inte detsamma som det vatten som flyter förbi andra gången man gör det. Enligt honom förändras nämligen allting hela tiden, bara om det är alldeles så lite. Hans berömda  ”Panta rei” – eller översatt: ”Allting flyter” innefattade denna uppfattning, att ingenting är helt stillastående. Och jag är böjd att hålla med.

Se bara på oss människor. För varje ögonblick förändras vi ju, varje dag förnyas eller byts celler i vår kropp ut. Varje dag tänker vi tankar vi inte tänkt förut, varje dag gör vi nya erfarenheter. Jag tycker det känns hoppfyllt för det innebär ju att jag har en möjlighet, i alla fall till viss del,  att skapa mig själv, varje dag.

Vem var du i går och vem är du i morgon?

Ha en fin kväll!

Single Post Navigation

6 thoughts on “Vem är du i morgon?

  1. Wow vilken filosof du är, spännande tankar…ska fundera på det, kram

    Gilla

  2. Du Vet Malin on said:

    Jag tänkte på det härom dagen, fast mest hur vi människor utvecklas mentalt och hur det verkar finnas folk som verkligen inte gör det alls. Jag tänkte skriva att jag vet minst en person som knappt tänkt en ny tanke sen hen var 20.. Men sen när jag tänkte efter så insåg jag att även de segaste människor förändras också, även om det är motvilligt och går i snigelfart och det knappast handlar om några revolutionerande nya tankebanor. Det finns hopp för mänskligheten. 🙂

    Gilla

  3. Spännande… eftersom jag är terapeut och gått i terapi själv för flera år sedan så är det en aktiv process att uppdatera sig hela tiden på Vem är jag idag! samt att man uppdaterar sin omgivning på läget om sig själv/dem och i relation till dig. Min bana är krokig men med en röd tråd Drivkraft och Passion i allt jag gör. Slutade skolan efter gymnasiet, ville inte plugga och har idag pluggat ekonomi, psykologi 20 år senare 😉 – ingen ”matteskalle” i skolan… tyckte matte var dötrist – klassad som lite stöddig, driver idag 3 egna bolag, stolt men ödmjuk inför Livet och sköter allt med ekonomi, deklaration etc. själv :-). Vi utvecklas hela tiden i Livets skola – det är min devis, alla upplevelser berikar dig och lär dig något. Stor kram Eva

    Gilla

  4. Panta rei är mitt motto. Det enda som du kan vara säker på här i livet är att allt hela tiden förändras…

    Gilla

  5. Åh, jag älskar den här typen av funderingar. Jag tror starkt på att vi kan påverka det mesta vad det gäller hur våra liv blir. Det man tror-det skapar man. Man väljer faktiskt själv vem man ska vara, hur man ska reagera, bemöta människor. En sak som jag tänkt en del på är att man ofta upprepar samma mönster med olika personer. Vad har man själv för ansvar i situationen och vad kan man lära sig. Svåra frågor, livslångt sökande efter svar, haha! Kram på dig!

    Gilla

  6. Jag har varit samma person i tänket och klädvalet sedan jag var 15. Alltså jag är ju inte 15 i huvudet nu haha!! Mer det här med hur jag resonerar och tänker kring saker. Visst har jag mognats och utvecklats en heeeel del, men jag vill gärna tro att jag är samma i grund och botten. Förutom att tyngdlagen börjar kräva sin rätt på kroppen då 😉

    kram!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

