marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Årets lönesamtal

I går var jag på lönesamtal. Fick besked om min ”nya” lön och hade också möjlighet att lämna synpunkter eller överklaga beslutet om den satta lönen. Tja vad skall man säga,  fick ett lyft på några hundra kronor… Hm. Det lär inte märkas så mycket i lönekuvertet. Hade det handlat om tusenlappar då så hade man glatt kunnat säga: ”Yes now we are talking!” Men så roligt blev det alltså inte. Det blev som vanligt: Man gick in genom dörren, förde sedan  5 % samtal om lönen och resterande 95% om ditten och datten. Man gick ut sedan ut genom dörren och tänkte: ”Jaha, that was it – och”??!!

Men jag får väl ”skylla mig själv”. För jag är verkligen inte bra på att löneförhandla. Alls. Skitdålig faktiskt. Är nog för snäll helt enkelt. Har några gånger läst diverse artiklar som handlat om hur man förhandlar upp sin lön på ett smart sätt. Men jag får liksom aldrig så mycket ut av dem, blir inte så mycket klokare på hur jag skall säga och/eller argumentera. Det är lite konstigt för jag är i vanliga fall,  om jag får säga det själv, hyfsat bra på  att framhäva mig själv i positiva ordalag. Men när det blir dags att snacka lön, nej. 😦

Så mysteriet kvarstår tyvärr även efter detta års lönesamtal. Nu har jag ett år på mig att försöka komma på hur man gör. Tips, någon?!  🙂

Single Post Navigation

5 thoughts on “Årets lönesamtal

  1. Ja jag håller med dig ang löneprat jag skulle ha ett men vi tog det typ när han chefen fixade kaffe & jag sa men var ligger jag då?? han sa ingen summa utan låg,mellan över mellan ….så jag låg då över medel jag sa ja det hoppas jag för att jag gör en massa sker som inte är jag som skall göra, han säger jasså?? det visste jag inte, ok då vet du nu!! så nästa månad kanske får vi vår nye lön som du säger det märks väl inte …hoppas du får en bra dag idag 🙂 kram

    Gilla

  2. När jag jobbade i Landstinget spelade det ingen roll hur bra var på att Löneförhandla. Slutade med 300 spänn ändå, för ”vi kan inte ge mer” som det alltid heter.Trots att man är VUB:ad syrra med 4 års högskilestudier. Va fan är det efter skatt…en pizza i månaden!! Nä betydligt bättre blev det när jag började jobba privat! Kram

    Gilla

  3. Ja vi får hoppas det 🙂 hoppas du har det bra å får en skön kväll kram

    Gilla

  4. Jag har den erfarenheten att lönesamtalet är det mest onödiga samtal på hela året. Det är lika bra att de mailar ut vad man kommer att få. Tror det är så på de flesta arbetsplatser, tyvärr. Kram

    Gilla

  5. Åh, lönesamtal. Det var några år sedan jag hade dem och då fick jag väl oftast en halv procent, när jag sa att jag gjorde mer än vad de bad av mej sa det vad bra men vi har inte råd att ge mer. Hmf! Funderar på att starta eget. Men då ska man ju vara modig. Jag samlar nog på mej lite mer mod några år till.

    Kul att du har startat en hobbyversamhet. Hoppas den kan dra in lite pengar iallafall.
    Kram!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

