marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

”Döma hunden efter håren”?

Denna måndag är jag sur som den suraste ättika. Bitter som … ja inte f-n vet jag. Vissa dagar är bara sådana. Så nu måste jag ventilera med ett inlägg.

Har funderat kring vissa värderingar. Upprinnelsen till det var att jag häromdagen läste att överviktiga kvinnor har ”lågt socialt status”!? Vad f-n skall det betyda? Att mulliga kvinnor är mindre värda?? Och vem tycker det? Vissa män enligt artikeln. Och även vissa kvinnor…

Men egentligen: Varför hetsa upp sig? Sådana åsikter säger en hel del om dem som har dem.

Apropå social status då:

Jag och sambon diskuterade angående ett av mina tidigare inlägg som jag kallat ”dassigt” vilket sedan ledde in på yrkeskategorin städare. Städare är en fantastisk personalgrupp. De har tagit på sig uppgiften att hålla rent och städa efter andra, som skitar ned. DE borde ha en mycket högre social status men de borde också ha en riktigt bra lön. Alla som har städat en större lokal vet att det är riktigt TUNGT att städa. Jag var själv städerska under en tid, på ett stort laboratorium så jag vet vad jag talar om.

När man talar om städare så blir det ofta en nedvärderande ton i det hela. De är ju ”bara” städare. Ja, om man inte lyckats att få ett ”bättre” jobb så är man väl antagligen lite korkad är ofta attityden. Men vad vet man om ”en städare” egentligen? De kanske håller på att skaffa sig en akademisk utbildning, de kanske är ensamstående och jobbar dubbelt för att få ihop tillvaron. De kan vara alldeles fantastiska människor och tusenkonstnärer. Även om de ”bara” är städare.

Man kan inte helt känna eller bedöma en människas kvaliteter genom hennes jobb.

Nej man skall nog akta sig för att döma efter vad man ser. Överhuvudtaget. Det är respektlöst (och faktiskt ganska dumt)  att döma ut en människa för att hon till exempel är överviktig eller för att hon har ett lågstatusjobb. En människas kvaliteter sitter inte i det yttre eller i hennes sociala status, de verkligt viktiga kvaliteterna sitter inom oss, de som berättar om vilka vi är.

När allt kommer omkring är saker och ting inte alltid vad de ser ut att vara…

Single Post Navigation

5 thoughts on “”Döma hunden efter håren”?

  1. Jag blir också helt GALEN när jag hör sånt där. Vad F-N vet de? Vem är de att bestämma vad som är det som gäller? Vad det gäller städningen så har jag också gjort det och människorna jag jobbade med var fantastiska på alla sätt. De levde inte för sina jobb, utan för det liv de hade efter jobbet. Make sense för mig. Bra inlägg! Kram på dig!

    Gilla

  2. Jag har också städat som sommarjobb och det var verkligen en brokig skara människor. Nu har vi städerska hemma, vilket är underbart och jag uppskattar henne mycket! Kram

    Gilla

  3. Mycket bra inlägg! Jag jobbade i en period som rumsstäderska på Sheraton och vi som städade stod verkligen längst ner på stegen. Room Service och receptionen hejade inte ens på oss. Synen på oss märktes till exempel när det gällde namnbrickor. Alla skulle ha namnbrickor, men det fanns ingen färdig namnbricka med mit namn. Så då fick jag heta Kerstin istället, för en sån namnbricka fanns. Fatta, jag fick inte ens vara så mycket individ att jag fick behålla mitt namn. Nu när jag bor mycket på hotell i tjänsten tycker jag det här är ännu skummare. Visst kan jag uppskatta om de i receptionen är trevliga, men de träffar jag i någon minut medan jag tillbringar flera timmar på mitt rum. Om inte rummet är städat, det är det värsta jag kan tänka mig vid en hotellvistelse. Städerskorna borde vara den viktigaste personalen, inte den minst viktiga!

    Gilla

  4. Vilket klokt inlägg och så sant.Jag har själv städat en gång i tiden och tyckte att det var ganska kul 🙂 kram Daina

    Gilla

  5. Köpenhamns morsan on said:

    Precis!! Gillar din blogg förresten;-) om jag inte sagt det förr….

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

