marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Röd vecka och ”rödstrumpetankar”

I dag känner jag mig mera grisk än vanligt. Det säkert p g a  att den kvinnliga veckan gjort sig intåg och detta brukar göra mig mer än nog irriterad, på allt möjligt. Men det kan också vara väldigt ”produktivt” på olika sätt. Jag får oftast väldigt mycket gjort under den perioden. Säga vad man vill men att vara hormonstinn kan ha sina fördelar.

Hursomhelst, i dag bar det sig inte bättre än att denna vackra höstdag  blev fullspäckad med allsköns skitjobb härhemma. Som städning. Disk. I går var det tvätten. Som grädden på moset denna dag då blev det att ställa sig vid spisen och slänga ihop någonting gott. Då började jag muttra för mig själv i köket. Jag pratar ofta för mig själv när jag är arg eller sur och jag vet att det ser helt idiotiskt ut men gör det i alla fall. Jag muttrade först om hur dåligt skick vårt kök är i. Att vi behöver nytt golv där, att spisen behöver bytas. Att fläkten är från stenåldern. Att golvet är kladdigt (för det orkade jag inte städa i dag). Att golvet är täckt med leksaker. Bla bla bla. Jag vill också påpeka att jag ibland kan tycka att det är kul att laga mat, att städa och t o m att tvätta. Och min sambo hjälper mig hemma också. Bara så ni vet. Men såna här tankar ältar jag i skallen ganska ofta i alla fall.

Sedan flöt tankarna iväg mera perifert. Då handlade muttrandet om över att det är detta som vi kvinnor fostras in i från det att vi är små. Att stå till tjänst med markarbetet hemma alltså. Städa, diska, laga mat, tvätta, stryka, lägga in tvätt. Plus allt det andra som vi oftast känner att vi ”måste göra”. Till exempel sköta ”de sociala kontakterna”. Vara huvudansvariga för allt som rör barnen. Vara de vårdande. För hur vi än vänder och vrider på det så är det ännu ganska ojämställt i de svenska stugorna. I alla fall om man skall tro på statistiken som kommer då och då angående jämställdhet.

Jag tänkte till exempel på detta med leksaker då, hur genusstyrt det är. Jag har en liten tjej hemma, 5 år är hon.

Detta med att man köper vissa leksaker till en liten tjej. Som dockskåp och docksäng, som lek-kök och lek-käk. Kastruller och sådant. Dockor och kaffeservis. Visst kan man köpa det om lilltjejen vill ha det. Men att medvetet välja att köpa detta till sitt barn, därför att det är så ”alla andra” gör, är det rättvist? Min flicka leker hellre med sitt tåg än med sina dockor, i alla fall än så länge. Och ja, hon har haft chansen att välja dockor, chans att se att det finns alternativ. Men hon är en skön blandning. Hon gillar att leka med tåg och bilar. Att leka sjörövare. Att leka Pippi. Och hon gillar också att klä sig i sin ”guldklänning” som ”står ut” när hon snurrar runt… 🙂  Nej, jag känner mig inte orolig när det gäller henne, inte det minsta.

Har läst en del om detta med genus och uppfostran och tycker det är mycket intressant. Vill minnas att jag även skrivit lite i något tidigare inlägg om detta, till exempel om hur småtjejer redan på dagis till exempel ”används” för att dämpa stökiga killar.

Hur tänker ni kring genus och leksaker? Kring killars och tjejers uppfostran?

Single Post Navigation

4 thoughts on “Röd vecka och ”rödstrumpetankar”

  1. Ohh, det har jag och min man tänkt och diskuterat massor om! Vi har medvetet undvikit att se på våra barn utifrån deras kön, vi har släppt dem fria att välja leksaker, kläder, frisyr med mera själva. Sen påverkas de förstås mycket av omgivningen, men vi hade turen att få plats på en mycket bra förskola som tillät individuell utveckling. Sonen valde att ha långt lockigt hår och dottern hade under en period snagg som sin pappa. Båda har gärna klätt ut sig, lekt rollekar och haft gosedjur. Sonen som föddes först fick ett leksakskök som båda använt mycket, och sen har fjärrstyrda bilar och helikoptrar varit en höjdare. Båda har helst haft kläder i klara färger, mycket rött och grönt, och dottern gillar både glitter och döskallar, medan sonen mer varit inne på tigrar och spelfigurer. Dottern har aldrig gillat klänningar eller kjol till vardags, det är mer utklädning för henne. Folk tog ofta fel kön på dem båda, men det har aldrig bekymrat dem. Sonen fick inte så mycket kommentarer, men farmor var löjligt upprörd över att dottern ”aldrig fick vara flicka”, vilket är ett helt absurt påstående eftersom dottern naturligtvis alltid varit flicka, bara inte flicka enligt farmors normer… Nu när de är större har de förstås påverkats av kompisar och passat in sig någotsånär, men sonen är den som passar upp, tar om hand, ser till att alla mår bra och dottern är den som har åsikter, muskler och strider för sin sak… När jag var ny bloggare skrev jag massor om det här, jag hade en serie om varför jag är feminist i typ 17 delar… Välj kategorin ”Feminism” hos mig och bläddra dig till de första inläggen…. Oj, mastodontkommentar….

    Gilla

  2. Tänker inte på det där med genus alls. Jag är en tjej-tjej. Gillar smink, inte bli smutsig, tajta kläder och högklackat. Jag är den jag är trots att jag är uppvuxen i norrland och en del av mitt liv även på landet. Man känner väl vad man är (om man nu kan dela upp det). Syrran efter mej sminkar sig aldrig, har aldrig högklackat, jagar. Jag tror det mesta ger med sig bara man lyssnar på vad sina barn vill göra. Vill de prova på olika saker så tror jag nog att jag skulle vara öppen till det. Vad det än är.

    Gilla

  3. Har försökt vara neutral men förmodligen inte lyckats speciellt bra. Men min son brukade leka med barbiesar och dockor när han syrror gjorde det likväl som de lekte med bilar etc. Svårt att veta hur man ska göra för att det ska bli jämlikt?! Ha en fin helg! Kram

    Gilla

  4. Jag köpte en docka till mina killar när dom var små men ingen var särskilt intresserad. Däremot har de alltid velat baka och laga mat. Städar gör dom aldrig men det gör jag knappt själv. bara det jag måste typ. Funderar starkt på att kosta på mig städhjälp. Vi hinner inte helt enkelt.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

