marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Nya tag mot fettet, etapp 2, del nr 2, vikten av motivation

Har ju startat upp med min andra etapp på min viktresa. Det går väl sådär. Men det är ju så man har det när man försöker gå ned i kilon. Upp och ner går det. Förra veckan vid invägningen visade vågen på 75 och denna veckan på 76. Fel håll. Om man säger. Men jag vet ju vad jag gjort för fel. Vilka?

Ja, här kommer Marres fellista i Viktkampen, håll till godo:

  • Man MÅSTE fylla i matdagboken med ALLT man äter. Även om man äter fel (och tro mig det är mycket trist att se hur mycket man kan gå över sitt rekommenderade intag, utan att blinka), så är det A och O. Jag har inte gjort det… , fyllt i dagboken alltså 🙂
  • Jag har fördelat kcal fel under dagen, d v s ätit för lite under förmiddagen (gör jag ofta) och för mycket under eftermiddagen, behöver jag säga att det omvända är att föredra??
  • Jag har hoppat över (de nyttiga!) mellanmålen (jätteviktiga)
  • Jag har ätit för mycket socker, läs godis och kakor
  • Jag har druckit alldeles för lite vatten (tyvärr tycker jag inte om att dricka vatten, hellre då olika slags goda juicer)

Har säkert flera punkter som jag skulle kunna lägga till på min lista men dessa är de största och de som är lättast att urskilja.

Så, vad har jag då hittat på för att eliminera dessa fel? Ja man får ju liksom få sig själv motiverad på olika sätt. Jag kom som av en händelse på ett bra sätt i dag. Jag skiftade kläder i garderoben, sommarkläderna ut och höst- och vinterkläderna in. Kanske lite deppigt men ändå ett måste. Detta gör ju alltid att man måste prova vilka kläder som skall få hänga med även denna säsongen. Så jag provade alla plagg som kändes tvivelaktiga på ett eller annat sätt. De som jag inte använt på… 5 år, eller mer. De som jag aldrig tyckt om men sparat i alla fall. De med fel färger. OCH – så de som är mer eller mindre för små.

Den sistnämnda gruppen är mycket viktig och det kommer jag nu till:

Det finns inget som är så motiverande för mig som att prova de där snyggplaggen man skulle kunna ha om man gick ned sisådär … ja 5 kilo i alla fall. Få tillbaka midjan igen. Alltså, det är inte långt till målet. 5 kilo är ju en baggis. Eller?? Ja, snacka går ju alltid. Men det är faktiskt inte omöjligt att gå ned 5 kilo. Jag klarade 10 förra gången.

Så då frågar jag mig själv: Tja Marre, hur vill du ha det? Vill du kunna ha snyggplaggen eller inte?? Och svaret är ju inte svårt att lista ut: JAAAAA!!

Så nu kör jag – igen. Ha ha ha…

Single Post Navigation

7 thoughts on “Nya tag mot fettet, etapp 2, del nr 2, vikten av motivation

  1. Om du vill gå ner i vikt, prova LCHF om du inte gjort det. Det hjälpte både mot sötsuget plus att jag gick ner i vikt med det.
    Det enda som var tråkigt var väl att jag saknade pasta och bröd som jag tycker så mycket om 🙂

    Gilla

  2. veramodig on said:

    Jag har köpt en rockring, det är RIKTIGT kul. Saken är den att jag just nu måste hålla till ute på balkongen för att ha svängrum.. Så detta roar även grannarna!!! 🙂
    Och midjan blir bra 🙂

    Gilla

  3. Jag håller tummarna att du snart får på dig snyggoplaggen. Ha en fin kväll. Kram

    Gilla

  4. Snyggplaggen är den allra bästa motivationen!

    Gilla

  5. Lycka till, vad duktig du är och verkar supermotiverad… jag tycker alltid att dom där 3-5 kg extra är dom svåraste att ta tag i ;-)… som nu på sem inser man ju att det hade varit toppen i bikini att vara 5 kg lättare… men inte! kramen och tack för din titt hos mig

    Gilla

  6. Det är bra att ha en morot att sträva efter!
    Lycka till med denna etapp!
    Kram

    Gilla

  7. Kommer att gå fint! Kul med en till som inte gillar vatten, jag dricker alldeles för lite (om man räknar bort kaffe och vin så, haha) Kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

