marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Jag är bra!

Känns lite gott att säga det där: ”Jag är bra”.

Högt för sig själv eller varför inte inför någon/några andra? Kanske är det en fras som man kan mumla för sig själv då och då som ett mantra eller affirmation när man känner motsatsen…

Just att säga att man själv är bra eller har gjort någonting bra är kvinnor ganska dåliga på om man skall tro vad jag hörde en manlig arbetskamrat säga i fikarummet denna fredagseftermiddag. Han menade att tjejer/kvinnor ofta förringar eller bortförklarar när de gjort eller tillfört någonting bra. Att man då som kvinna istället säger någonting i stil med: ”ja det var ju tur/bra att det blev på det här sättet” istället för att tydligt tala om att den egna insatsen var avgörande för ett uppnått positivt resultat.

Jag vet inte om det stämmer. Är kvinnor dåliga på att framhäva sig själva i positiva ordalag? Kanske. Om man skall se till att det till exempel fortfarande finns ett betydligt lönegap mellan kvinnor och män så kan det kanske ligga något i det?

I och för sig kan jag tycka att ödmjukhet är ett sympatiskt drag och kanske kvinnor generellt är mera ödmjuka än män, på gott och ont. Vad tycker ni?

Hursomhelst kunde jag inte, när jag hörde hans  uttalande, låta bli att öppna näbben, (den nyss upprustade) och säga: ”Vad bra, då vet jag vad jag skall jobba på nu då!” Han blev ganska ställd.

Ha en bra helg om vi inte hörs förr!

Single Post Navigation

7 thoughts on “Jag är bra!

  1. Man ska i alla fall inte säga tvärtom och nedvärdera sig själ..ganska vanligt att tjejer gör det…

    Gilla

  2. Köpenhamns morsan on said:

    Jag tror att yngre generationens kvinnor är bättre på att säga så till sig själv! OCH mena det! Jag är tyvärr väldigt dålig på det! Skön helg till dig med:-)

    Gilla

  3. Det fins forskning som visar på att kvinnor förminskar sig, medan män förhäver sig. Jag tror vi fostras in i det här, särskilt lär vi kvinnor oss att vi ska låta männen glänsa. På anställningsintervjuer visar det sig ofta att på till exempel frågan ”Hur bra är du på engelska” svarar kvinnor att de nog är OK, fast de levt i England i tio år och talar flytande, medan män svarar ”Jag talar flytande”, fast de inte talat engelska sen de gick ut gymnasiet… Nu generaliserar jag, men det här framkom i en undersökning som gfjordes vid just anställningsintervjuer. Efter jag läst den började jag tänbka på hur jag uttrycker mig, och lkan jag något så står jag för det. Då får jag höra att jag borde vara mer ödmjuk, det tror jag sällan män får höra…

    Gilla

  4. Vad bra att du fick tyst på honom. 😉 Det ligger nog lite sanning i detta, men jag tror att vi blir bättre och bättre på att framhäva oss själva. Ha en fin söndag. Kram

    Gilla

  5. Det ligger ganska mycket sanning i att många kvinnor generation 40-60-tal inte direkt förhäver sig… men dom yngre är bättre och lite kaxigare! Men det är väl underbart om man faktsikt har känslan av att man ÄR bra eller har gjort något BRA och kan stå för det ;-)… jag jobbar så mycket med kvinnor m dålig självkänsla och dåligt självförtroende, Så jag är FÖR att alla skall komma fram än mer. Kram

    Gilla

  6. Jag försöker visa för mina tjejer att man faktiskt får tycka att man är bra. Jag är ganska bra på det men kan bli bättre. De tror man är egoistisk om man säger att man är bra om sig själv, men försöker visa på skillnaden. Klart de ska få tycka de är bra när de är bra! Kram

    Gilla

  7. Håller med dej. Tycker också att många kvinnor förringar sig själv. Jag tycker inte det är dåligt om man skulle säga att man är bra, det som är trist är att det på speciellt arbetsplatser verkar som det är antingen eller. Eljerst är det några som inte tycker att deras arbete är tillräckligt bra eller så är det de som tycker att de är bäst och inte vill lyssna.
    Varför kan inte kvinnor vara mer som män, de verkar inte tävla lika hårt dem imellan som kvinnorna?!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

