marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

”Du har ju ingenting”…

När man är ensam med sina tankar så som jag varit nu i 2 veckor så är det lätt hänt att gamla minnen kommer i dagen. Bra sådana men också dåliga.

Plötsligt en morgon när jag ligger där och precis har vaknat, då dyker det upp. Minnet av att få höra att jag inte har någonting att komma med. Ja, det var ju det han menade den där gången, den då medelålders mannen. Han jämförde mig med en annan ung kvinna som han tyckte hade ”desto mera” av både det ena och det andra. Som till exempel utseende, charm och intelligens. Jag föll honom inte ”på läppen” som det heter. Och det måste jag ju få veta, tydligen.  Minns inte vad som var själva upprinnelsen till händelsen men vi måste ha varit oense om någonting på något sätt.

Jag vet att man inte kan älska alla här i världen men måste man säga det rakt ut på det sättet?

Det här minnet gjorde att jag började fundera över varför han sade så. Men också vad för rätt han hade att bedöma mig. Som person och som kvinna.

Som jag såg det då så var han en person som faktiskt inte föll mig på läppen han heller. Jag tyckte att han var överspänd. Ytlig. Lite dum rentav. Kanske hade han stora problem med sig själv eller med någonting annat i sitt liv. Inte vet jag. Han förstod nog att jag inte tyckte om honom. Kanske var det därför som han kände sig därför nödgad att ”sätta mig på plats”, att tala om för mig att det minsann var mig det var fel på. Så att han skulle slippa fundera över sina egna fel och brister.

Men det jag vet hursomhelst är att han hade fel när han sa att jag inte hade någonting. För av andra människor har jag sedan fått höra motsatsen – och dem tror jag på för det stämmer överens med min egen uppfattning om mig själv.

Men även om jag vet hur saker och ting ligger till så kvarstår faktum. Han sårade mig den gången, såpass mycket att jag fortfarande minns vad han sade då, för nästan 30 år sedan.

Single Post Navigation

One thought on “”Du har ju ingenting”…

  1. Köpenhamns morsan on said:

    Vilken idiot! Imponerande faktiskt! Vad bra att du vet att han hade fel!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

