marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Dröm v s Verklighet

Häromdagen (i förrgår var det nog) skrev jag ett inlägg om hur jag tycker en perfekt midsommar borde vara. Nu är det dags för att tala om hur en midsommar kan vara på riktigt. Livet bjuder ofta på överraskningar och just den här midsommaren är jag sjuk, förkyld. Fortfarande. Ja, det är tydligen ingen vanlig förkylning utan en ovanligt enveten variant av snuva och hosta.

Utanför fönstret är det tämligen mulet och regnet hänger i luften. Inte en människa syns till nästan. Var är alla? Vid kusten? Inne och ugglar?

Jag vet i alla fall var jag är. Sitter inne i lägenheten och mår lite halvbra sådär. Det fanns gott om tvätt-tider i dag så jag bokade tvättstugan! Känns som en lagom aktivitet att hålla på lite med tvätten…

Är helt själv hemma eftersom resten av flocken befinner sig på landet bland majstång och lekar av typen ”små grodorna”.  Tro nu inte att jag sitter ensam och tycker synd om mig själv. Inte alls. Tvärtom så njuter jag att denna midsommar vara helt ensam, slippa handla all midsommarmat, slippa planera vad som skall göras och hur det skall göras. Den här midsommarafton är som vilket vanlig vardag som helst.

Nu har jag dock satt på färskpotatis i en gryta. Till den skall jag inmundiga sill av olika sorter. Lök. Grönsaker. Öl därtill. Nubbe blir det ingen för jag dricker knappt alkohol i vanliga fall och tycker inte att det är någon idé med att hälla upp ett glas till mig själv. Eller är det? Nja. Tror inte det.

Ikväll blir det TV för hela slanten. Jag har hela soffan för mig själv som jag tänker vräka mig i ordentligt, sträcka ut och ta plats. Det kan vara svårt annars. Skall göra popcorn och dricka juice litervis.

Och sedan när kvällen är sen och TV:n stängts av, ja då skall jag gå in till ett tyst sovrum, puffa upp kuddarna och göra det riktigt bekvämt för mig. Sedan skall jag läsa en stund (införskaffat 2 nya pocketböcker: ”Alfahannen” och ”En liten bok om onska”, tror att de kan vara intressanta).  När den sena kvällen sedan övergår i ljus midsommarnatt, ska jag släcka min sänglampa och ägna hela den magiska midsommarnatten åt en välbehövlig skönhetssömn (förutsatt att inte grannarna skall ha värsta midsommarpartyt, vilket jag hoppas att de inte skall).

Har inte orkat plocka 7 sorters blommor men det går nog bra i alla fall. 🙂

Ha en bra midsommarkväll, precis så som den är hos er!

Single Post Navigation

One thought on “Dröm v s Verklighet

  1. Köpenhamns morsan on said:

    ja så är det, hoppas det känns ok iallafall! Vi är tydligen flera som får glo på tv och äta chocklad trots dagens ”titel”:-)

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

