marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Njuter av (den tillfälliga) ensamheten…

Åh i dag känner jag mig mycket bättre, förkylningen är på väg bort och jag är på G igen. Men det är så konstigt att vara ensam hemma! Den första dagen, när de andra två gav sig åstad, så var det nästan sorgligt. Jag blev deppig och gick omkring här hemma och tittade. Kollade hur det egentligen såg ut när ingen annan än jag är hemma. Ingen som frågar efter mig stup i kvarten: ”Mamma, var är mina pärlor”, ”mamma, jag vågar inte sätta på kranen i lilla toaletten”, ”mamma, kan jag gå ut och leka”, ”mamma kolla vad jag gjorde!”  osv.  Och så sambon då som frågar hundra frågor han också, men mest då till exempel om var och saker och ting ligger, veckoplanering eller om vad vi skall äta i dag… 🙂

Och så nu. Kav lugnt. Tyst som i graven. Det är så ovant.

Plötsligt kommer jag ihåg hur det var när jag levde ensam. När jag bestämde över min tid helt och hållet. Kunde göra som jag ville. Det var fint på sitt sätt. Men jag minns hur jag kunde sakna sällskap i kritiska lägen också. Hur trist det var när man behövde någon att prata med och/eller att hålla om men som inte fanns där just vid de tillfällena. Hur tystnaden och ensamheten kunde kännas nästan kvävande. Hur det kunde vara svårt att hitta på någonting ensam en helg när ”alla andra” var upptagna med annat. Att gå ensam till familjetillställningar. Att stå ut med alla som frågade: ”hur har du det med kärleken då??”. Hm.

Jag inser att jag kan vara ganska motsägelsefull i vissa lägen. Till exempel så vill jag gärna hävda att jag är något av en ensamvarg men ibland har det visat sig på olika sätt, att när allt kommer ikring så är jag mera social än vad jag själv hade trott…

Men- however,  just nu så njuter jag väldigt av att vara ensam. Av att rå mig själv. Att hitta fjärren till TV:n (och ha tid att titta). Att kunna duscha utan att någon stör mig. Att kunna ta ett bad och pyssla om mig själv ifred. Att kunna åka ut och titta i affärer själv. Att kunna sova när jag vill. Egentid mmmmmmmm… Lyx för vilken stressad mor som helst eller hur?

Men att alltid ha det så… nej. Helst inte.

För även om jag trivs bra i mitt eget sällskap, så trivs jag också väldigt bra med andra människor.

Motsägelsefullt? Döm själva. Och ibland kan man väl få vara det? 😉

Single Post Navigation

5 thoughts on “Njuter av (den tillfälliga) ensamheten…

  1. Så himla vicktigt, att kunna vara trygg med sig själv, och få den tid av egentid som alla är i behov av, och bara kunna bara vara….

    Önskar en fin kväll… 🙂

    Gilla

  2. man uppskattar det nog inte om man kunde göra det alltid heller …njut å kram

    Gilla

  3. Är som du, trivs ypperligt ensam men vill inte vara det alltid. Brukar få ett par ensamveckor på sommaren, de är guld värda. Men i sommar har jag hört att maken sagt till barnen att de nog inte åker iäg så länge utan mig när jag är hemma och får cellgifter…på gott och ont..jag vet inte!

    Gilla

  4. veramodig on said:

    Vilken härlig blogg du har! Ärlig, uppriktig, ödmjuk och skriven med glimten i ögat. Du har fått en trogen läsare till 🙂

    Gilla

  5. Ibland behöver man vara ensam för att även uppskatta det man har i vardagslivet. Tror även att man mår bättre i sig själv om man är ensam ibland och får känna på den kvalitetstiden med sig själv… kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

