marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Min mening angående beslöjat

Nu kommer jag säkert att provocera någon men vi lever i ett demokratiskt land så jag tänker skriva vad jag tycker om detta med slöja. Ja, alltså kvinnor som klär sig i slöja eller liknande huvudbonad.

Vad som satte igång dessa tankar hos mig i dag var att jag såg en kvinna i slöja i sjukhusets matsal. Det stör mig att se alla dessa beslöjade kvinnor. Ja, jag vet att man bara kan strunta i det och acceptera att andra har en religion som påbjuder att bära slöja. Ja folk får visst  tro på precis vad de vad de vill, det lägger jag mig inte i. Men just dessa slöjor stör mig likväl. Varför? Jag tycker att slöjan är en symbol för kvinnoförtryck. (Det är min åsikt och den står jag för). Och jag tycker förresten inte om att se kvinnoförtryck i någon form. Alls.

Meningen med slöjan är som jag förstått det att kvinnan bara skall visa sig helt och hållet (utan slöja) för sin man, det gör henne till en ärbar kvinna, enligt religionen. Man menar bl a att när hon har slöja så ser man henne som den människa hon är, inte som (sex-) objekt. Slöjan skall hindra män att känna åtrå till henne.

Men jag undrar nu: Kan verkligen en slöja hindra en man att känna åtrå? När det verkligen gäller?  Jag tror inte det. För som jag ser det så kan åtrå väckas med bara en blick.

Om man som kvinna skall vara helt bergsäker på att inte hesta upp någon stackars karl, ja då är det ju s k niqab som gäller, alltså den heltäckande och fotsida klädnaden där inte heller kvinnans ögon syns, där de döljs av ett finmaskigt nät. Tänk att leva sitt liv bakom en sådan, gömd för världen…

Avslutningsvis skulle jag vilja ställa en fråga: varför får då mannen visa sig helt som han är ”ute bland folk”? Eller kan inte män väcka kvinnors åtrå???

Men… När allt kommer omkring är vi väl ändå varelser med förstånd och vilja som faktiskt kan kontrollera oss själva? Eller?

Vad tycker ni? Nyfiken…

Single Post Navigation

4 thoughts on “Min mening angående beslöjat

  1. Håller med dig till 110% undrar oxå varför mannen springer tunn klädd på sommaren o kvinnorna påklädda till händerna o huvudet, jag vet att folk tycker som du många gör det men många gör det i tystnad,,,,,fast kvinnorna säger sig själv vilja ha det hmm ….ja ett bra inägg 🙂 ha den bästa dagen ..

    Gilla

  2. Mycket intressant läsning och jag håller med till fullo. De kvinnor som säger att de själva har valt att ha det så, vågar inget annat. Såg du uppdrag granskning där männen sa en sak framför kameran men en helt annan till kvinnorna då det var dold kamera.
    Fy faan för den religion som trycker ned kvinnan så hon inte är vatten värd.
    Kram

    Gilla

  3. Tack för era kommentarer.
    Det där att kvinnorna själva skulle ha valt det är bara bullshit som jag ser det. Jag har sett hur kvinnor gradvis liksom övertalats att skyla sig. Det jag sett är att det börjar med kläder som täcker bra, t ex långärmat och långkjolar och långbyxor på sommaren för att sedan sluta med att de helt plötsligt har dolt håret också. Jag tycker det är riktigt, riktigt kusligt för det har drabbat de finaste intelligentaste kvinnor… fy och usch!

    Gilla

  4. Du Vet Malin on said:

    Jag känner en muslimsk kvinna som endast har slöja när hon är i kyrkan (eller vänta.. moské heter det va..). Och en annan som har slöja för att hon faktiskt tycker att det är snyggt, säger hon, och hon verkar inte må dåligt över det (men vad vet jag). För mig symboliserar den islam, men jag förknippar religioner överlag med kvinnoförtryck.
    Det finns säkert väldigt många förtryckta muslimska kvinnor, men säkert också en massa lyckliga och fria muslimska kvinnor. Förtryck finns ju inom alla religioner och kulturer men på olika sätt (jag tror inte att det är överrepresenterat inom islam, det ser nog bara lite tydligare ut för oss som inte är en del av det), och inom sin egen kultur ser man inte på det på samma sätt. Hur som helst gör förtryck överlag mig jävligt förbannad, speciellt att det alltid är upp till kvinnan att förändra sig (gå inte i kort kjol till exempel, då kan du ju bli våldtagen och så vidare) för män är ju tydligen dumma i huvudet och kan ju inte rå för vad de gör…

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

