marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Tankar om att ”följa normen”

Det är så viktigt att vara ”som alla andra”. Jaha. Men hur är då ”alla andra” – egentligen? Ja normer de finns ju överallt, hela livet igenom.  Normer för hur man skall se ut, normer för hur man bör tänka och normer för hur man bör agera. Det börjar ju redan när man föds, som bebis finns det normer att följa.

Sedan följer normer på dagis, normer i skolan, normer på arbetsplatsen och så vidare i all oändlighet. Ja, tro nu inte att jag är dum,  jag förstår ju också att det är bra med normer, de ger riktlinjer.

Men ändå – är vi i Sverige inte lite normfixerade månntro? Helst skall vi ju alla vara ganska likartade. Vi får inte sticka ut för mycket för då kommer Jante och slår oss i huvudet. ”DU SKALL INTE TRO ATT DU ÄR NÅGOT!! ”Kom inte här och stick ut för mycket” säger Jante och vi kryper snällt tillbaka in under den sten vi kröp fram från. Tillbaka in i skuggorna där allting har samma färg, lite grått och intetsägande sådär. Tryggt men kanske lite tråkigt.

Jag gillar inte trender. De som säger att detta gäller nu och har du inte det så duger du inte… ungefär. En trend slår an tonen, håller i taktpinnen. ”Såhär skall du vara, såhär skall du tänka”. När det gäller kläder, inredning m m. Jag har aldrig brytt mig om detta. Konstigt nog får jag veta trender innan de verkligen kommer, som om jag hade något sjätte sinne, har upplevt det flera gånger. Det är lite som att jag är ”före min tid”. Jag ser det innan det liksom materialiseras i praktiken. Det är ganska praktiskt, på det sättet kan jag faktiskt välja vilka trender jag vill haka på och inte. 🙂

Ofta kan jag störa mig på detta att alla skall vara stylade på ett speciellt sätt. Håret, t e x platt-tångat, rakt och blankt. Plötsligt skall ”alla” ha sådant hår. Även om man faktiskt inte passar i det. Smink. Kläder. Jag vet ju att modevärlden styrs av trender så ni förstår kanske jag är ju inte speciellt intresserad av mode heller… Skapar hellre min egen stil efter ålder, humör o s v.

Nej jag skulle istället vilja slå ett slag för individuell särprägel. Att det skall vara fritt att vara den man är fullt ut utan att bli instoppad i något fack och låst där. Faktiskt så är det ju faktiskt lite så nu att man får vara mera individuell – men vi behöver mera av det! Tur att normerna också förändras – även om de är svåra att förändra och att det ofta går långsamt när det väl händer.

Single Post Navigation

One thought on “Tankar om att ”följa normen”

  1. Mmm, just så – normer.. Tur att man bryr sig så lite..

    Kramar

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

