marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Du är vad du tänker, gör – och äter!

Just nu är mitt liv ganska hektiskt på olika sätt. Det skulle vara lätt att bli dränerad på energi. Och ett tag var jag också dränerad på energi. Rejält. Jag var nog framme och sneglade på den där berömda väggen. Hade vissa symptom.

Man måste börja med sig själv. Fråga sig  om hur man tycker att man behandlar sig själv. Är man sträng? Snäll? Respektfull? Hänsynsfull? Bryr man sig om vad kroppen säger? Jag var inte nöjd med mig själv och det gick ut över alla andra i min närhet, dem som jag bryr mig mest om. I mina allra mörkaste stunder var jag riktigt osympatisk. Ja rentav ond. Då var det dags. Jag avskydde hur jag såg ut och hur jag var.

Under en lång period gjorde jag riktigt fel.  Tog på mig för mycket. Arbete. Ansvar. Umgicks med ”fel” personer (läs s k energitjuvar”). Lade ned energin på fel saker, som till exempel ägna mycket tankeverksamhet åt gamla oförrätter. Skapade hjärnspöken som tog energi. Ja felen var många. Så jag kom till vägs ände.

När man når vägs ände ja då måste man hitta på något nytt. Man måste våga se sanningen och när man gjort det är man fri att ändra sig.

Jag nådde vägs ände i slutet av förra året. Det var då jag bestämde mig för att vända om, skapa mig själv på nytt. Än en gång. Jag hade gått på en stig som inte ledde till någon bra plats. Detta var i slutet av december 2011. 2012 skulle bli året när jag skulle ta mig samman.

Jag bestämde mig istället för att göra det som var BRA för mig. Vara snäll mot mig själv. Kroppen hade ju sagt ifrån. Hade känningar av kärlkramp och bara det var ju ett alarm som inte kunde viftas bort. Psykiskt obalanserad, arg nästan jämt. Kort stubin. Vredesutbrott.

Det började med att jag fick lära mig att skapa sig en hälsosammare inställning till mat. Tappade så 10 kilo och vart lättare även till sinnes. Det var lättare att röra sig. Lättare att jobba. Att tänka. Att tycka om sig själv. Spiralen började gå åt rätt håll. Äntligen. Jobbar fortfarande med att få den att snurra åt rätt håll. Man skapar sig själv, hela tiden. Du är vad du tänker, vad du gör – och vad du äter! 😀

 

Single Post Navigation

6 thoughts on “Du är vad du tänker, gör – och äter!

  1. Bra jobbat. Har många såna funderingar nu när man ställs för det faktum att man inte vet hur livet kommer te sig (vet man ju aldrig, men det blir så uppenbart vid sjukdom) vill också göra det jag mår bra av och bara umgås med de jag gillar och som ger mig något!
    Kram

    Gilla

  2. Fina tankar och så sanna!
    Kram

    Gilla

  3. Underbart, vilken resa du har gjort, hoppas också att du klappar om dig själv och älskar det du gjort! så bra och starkt jobbat, kram

    Gilla

  4. Ville bara önska en god helg! Men det du skriver är helt sant.. Och ler lite då jag skrev ett inlägg på ett liknande tema – om att välja och välja bort..

    Kram

    Gilla

  5. Du Vet Malin on said:

    Bra gjort! 🙂
    Att det ska vara så himla svårt att vara snäll mot sig själv..

    Gilla

  6. Ja det där var ett läsvärt inlägg kan ja säga. Fler ska läsas. Hälsa är något för både kropp och själ. Inåt och utåt. Kropp och knopp måste samspela annars fungerar inte livet.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

