marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Nya tag mot fettet, del 23

I måndags var det vägning för mig. Det var INTE kul. Vågen visade ett plus. För första gången sedan jag startade min viktresa. Men det är smällar man får ta. Och fundera över. Nu har jag funderat klart.

Lite amatörpsykologi i all enkelhet. Jag är stressad av det faktum att jag har väldigt nära till att komma i mål. På något underligt sätt räds jag den dagen jag väger 68 kilogram. Det är bara 5 kilo dit. Lätt som en plätt. Eller? Det borde det vara. Jag har ju ändå gått ned hela 10 kilo. Tio. Vad är då 5? Ingenting. Jag vet ju hur man gör vid det här laget. Men av ovan nämnda orsak, s k ”mål-stress”,  vill jag dra ut på eländet och stressäta. Moffa. För tanken på att komma i mål ger som sagt ångest. Av någon anledning. Tål att tänkas på.

Så vad gör man då för att komma till rätta med ett godismoffande som pågått i tid och otid i snart … hur länge är det?? Vet inte. Vill inte tänka på det. Nu lämnar jag det bakom mig och tittar framåt. För nu har jag satt upp ett nytt mål. Längre fram. För vem säger att jag MÅSTE vara klar till midsommar? Jag tycker om att saker och ting får ta tid. Det ger det bästa resultatet. Alltså tänker jag vara snäll mot mig själv.

Mitt nya mål är: I slutet av juli/början av augusti väger jag 63 kilo. Det ni. Eller kanske nöjer jag mig med 65. Det beror på hur jag ser ut. Att gå ned för mycket är inte alltid det bästa alternativet när man närmar sig 50 bast. Vi får se. Men det känns bra. Ingen press. Och förhoppningvis inget mera stress-moffande!

Förresten satte jag upp en liten ”skylt” på skafferidörren, bara utifallomatt, här ser ni den! 🙂

Single Post Navigation

4 thoughts on “Nya tag mot fettet, del 23

  1. Kämpa på, du kommer dit du vill ska du se!

    Gilla

  2. uppigen on said:

    Heja på! Jag försöker också gå ner i vikt.

    Gilla

  3. Hoppas skylten hjälper, jag hade en väninna som varje natt gick till kylskåpet för att smacka i sig något, tror du hon gick ned i vikt – neeej!!!
    Kram och lycka till.

    Gilla

  4. Köpenhamns morsan on said:

    Haha kul teckning:-) men heja dig ändå! du fixar du måste fokusera på de längre perspektiven! ha re

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

