marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Nya tag mot fettet, del 21

Jag hanterar jobbiga känslor med mat. Det visste jag redan men det är konstigt vad som kan komma fram när man inte ger kroppen ”medicinen”. Då kryper sanningar fram. Sanningar som är förträngda. Sådant som man tycker är jobbigt, känslor som man inte vill veta av. Men när man ser dem, vågar sig på att se dem för vad de är och förstår att de kommer av en anledning (som oftast är mycket viktig) kan man inte ignorera dem längre. Så är det nu med mig. Viktkampen har blivit en slags terapi.

Gamla minnen har kommit fram – och relativt nya. Minnen som är förknippade med jobbiga känslor och samtliga dessa minnen har med relationer att göra. Nära relationer. Relationer som vid närmare analys egentligen inte alls var vad man ville att de skulle vara eller vad de borde. Relationer som istället var jobbiga och inte alls hälsosamma men som man liksom friserade så att de skulle bli uthärdliga men framför allt för att de skulle bli som jag ville. Alltså, jag ville så gärna att de skulle vara bra men verkligheten var en annan. Och nu har verkligheten hunnit ifatt mig. Och den är svår att bortförklara.

Så den här söndagen är inte så kul av den anledningen. Skulle helst vilja lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet och gömma mig för världen… Gömma mig för sanningen. Men det går inte. För det löser inte problemet.

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

