marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Att närma sig femma-nolla och kris??

”Man är inte äldre än vad man gör sig”- ja det ligger någonting i det faktiskt. Egentligen är väl åldern bara en siffra nuförtiden? Finns ju så många bevis på det, ”40 är det nya 20” o s v.

Egentligen borde min 50-års kris börja nu, fyller 49 i början av augusti. Jag brukar nämligen börja krisa något år innan själva Dagen D så att säga. Så jag har ju gott om tid att bli klar innan kalaset går av stapeln. Men jag känner mig faktiskt inte alls särskilt krisig och undrar vad det skulle vara som jag måste krisa över. Om jag kommer att känna av små och stora krämpor? Rynkor? Kroppens förfall?

Ja, vad det gäller kroppens förfall har man ju redan kunnat konstatera att där har det hänt någonting. En klok väninna (några år äldre än jag) sade att ”det som man hade gratis förut, det måste man kämpa för i den här åldern”. Ja, så är det. Träning och bra mat… Fejset kanske ser lite mer trött ut än för några år sedan men jag ser fortfarande hyfsat bra ut för min ålder, tycker jag själv i alla fall… 🙂

Men, när allt kommer omkring är det det inre som räknas, det inser man också i denna gyllene ålder. Även om vissa samhällsnormer vill göra gällande att det är utsidan som gäller. Det är så inpräntat detta att särskilt kvinnor tappar sin attraktionskraft när klockan klämtar. Fel! Tvärtom. Vi skall sträcka på oss och vara stolta över dem vi är. Då blir vi attraktiva.

Rent personligen  njuter jag i dessa år av det faktum att jag har stor självkännedom men framför allt –  jag vet mitt värde. Som människa och som kvinna. Ingen kan numera komma och försöka tala om för mig vem jag skall vara, hur jag skall tänka, se ut, känna eller agera. Jag känner en stor trygghet i mig själv som jag inte har gjort tidigare. Jag kan stå för allting som jag är, gör och säger. Och det känns så jädra gött!! Länge leve femma-nolla!

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Att närma sig femma-nolla och kris??

  1. Köpenhamns morsan on said:

    Det låter som du har den helt rätta inställningen! det är bara att gilla läget och gilla sig själv så gott det går inte minst! ha re

    Gilla

  2. *ler* Bravo!!! Helt rätt! Själv fyller jag 40 nu i juli och ser fram emot en kalasdag! Jag är jag – oavsett ålder!!

    Kramar

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

