marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

”Staten och kapitalet” – varför måste jag stå med mössan i hand??

Just nu har jag hamnat i en ekonomisk kris. I mindre skala men ändå. Efter en vinter och en vår som saknar motstycke vad det gäller frånvaro på jobbet p g a VAB och olika sjukor, står jag nu här med en totaltom börs och det är bara den 10:e. Vad gör man? Jo, min första åtgärd är att kolla vad jag har i sparade medel… Ja, eftersom det varit skralt i kassan en längre tid så har det norpats friskt  från alla extra konton så där kammade jag NOLL. Så vad gör man då-då? Jo då ringer man Skatteverket förstås! (Skall ju få några futtiga kronor tillbaka innan midsommar). 😀

Eftersom jag inte tycker att det är så långt till midsommar så tänkte jag att man kanske kan få ut dem i förskott. Strålade idé berömde jag mig själv. Sagt och gjort ringde undertecknad till Skatteverket med en liten strimma av hopp. Som omedelbart dödades av en handläggare (som var trevlig och bara skötte sitt jobb). Hm. Tji fick jag alltså. SÅ VAD F-N SKALL JAG NU TA MIG TILL DÅ??

Det gör mig så arg detta, vårt skattesystem. Säkert finns det (kapitalistiska) skäl till att man inte kan få ut sina pengar i förskott. Handläggaren benämde detta som ”särskilda skäl” som man då kunde ange på en blankett som hette si och så… Mina skäl var förstås inte tillräckliga. Och handläggningen skulle säkert dröja, kanske ända till midsommar…

Jag blev förstås redigt sur. Det är ju ändå MINA pengar, dem har jag knegat ihop under ganska trista förhållanden och med en lön som är som ett skämt. – Och ändå kan jag inte få ut dem om jag behöver det, det har Staten bestämt. Man kanske skall emigrera… 😦

Single Post Navigation

4 thoughts on “”Staten och kapitalet” – varför måste jag stå med mössan i hand??

  1. Tänk att pengar kan göra en så less…Vi har oxå varit i dom situationerna när jag var mammaledig. Man vände och vred på varenda krona och likt förbannat var det slut den 12-13e… Skatteverket är jävligt snabba att kräva pengar av en, men när det är åt andra hållet tar det tid minsann =(

    Gilla

  2. Fy, det är inte kul när börsen är tom så tidigt i månaden. Under en tid i mitt liv (ganska många år) hade jag det så varje månad. Mycket nudlar och spagetti med svartpeppa som enda tillbehör blev det. Usch, hoppas du hittar en lösning!

    Gilla

  3. Tänk om det var lika åt andra hållet, då de ska ha in sina pengar, då är det pråtom… Jag har funderat mer än en gång på hur det skulle gå om man gjorde som dom, skicka en räkning till dem och betalar de inte inom 10 dagar så får de på inkasso…..Vilket j-la liv det skulle bli…..;)

    Jag brukar lyssna på en låt då det är som mörkast, och är en älskare av Thåström ”imperiet”…Tyckert han har gjort en sån klockren textrad…

    ”Under nattens svarta himmel är det fest i timmar tolv
    Alla inkassobreven fyller år på ditt golv
    Men vårt liv e’ kort – Ett party en papperskorg
    Sjung en sång för barnen om ett liv utan sorg”

    Tycker jag iaf att den är bra….

    Önskar dig en fin natt och en god morgondag.. 🙂

    Gilla

  4. Hoppas du hittar någon lösning, kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

