marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Konsten att vara mindful…

Vilka underbara dagar det har varit. Jag menar vädret, ett av våra käraste samtalsämnen. Ett sådant fint väder kan ställa krav som man kanske inte alls känner för att ställa upp på. Solen skiner, det är varmt, det är vår… ”alla” är glada och lyckliga – eller?

Har haft en ganska tuff tid nu det senaste halvåret, eller ja, kanske lite längre tillbaka till och med. Jag tänkte förut att den här våren kommer jag att försöka glömma så fort jag bara kan. På våren skall man ju vara glad och go och njuuuta av den härliga vårsolen och allt det där och det kan vara både jobbigt och ångestframkallande om man inte känner för det som sagt. Men på något sätt så behövde jag inte hata våren den här gången, (har genomlevt både sådana vårar och ännu värre, somrar). Istället för att gräva ned mig och älta bekymmer har jag lyckats att hitta lugnet mitt i stormens öga, eller vad man nu skall kalla det för.

Jag har funderat på om jag mitt i all turbulens och våryra lyckats hitta det som kallas ”mindfulness”. Läst om det en del och tyckte nog att det var lite svårt att fatta vad som menades egentligen. ”Vad då här och nu”, tänkte jag. ”Man är väl här och nu mest hela tiden”… Men nu tror jag att jag fattar. Slanten har trillat ned. Jag vet inte om jag kan förklara det heller, då skulle jag nog bara trassla in mig i förklaringar som säkert skulle verka underliga… Det är kanske någonting som var och en måste komma fram till själv.

Men nu tror jag att jag vet jag hur det känns att vara ”här och nu”.  Att vara ”mindful”. Eller så vet jag det inte alls… Är hyfsat bra på att lura mig själv. Men om det nu skulle vara så väl, kanske det var tack vare all turbulens som jag kunde hitta, eller i alla fall skymta den?

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

