marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Nya tag mot fettet, del 14

It is all in your mind. Och – ”free your mind and the rest will follow” (en bra låt för övrigt).

Har just insett att mitt moffande av godsaker den senaste tiden har stått för någonting som jag nu bestämt mig för att ta färväl av. Mitt dåliga förhållande till mat. Ett sådant förhållande är på ett vis likt en dålig relation man har med en annan människa. Man umgås med vederbörande fast man egentligen inte vill. Eller behöver. Man kanske faktiskt längtar efter eller behöver någonting helt annat. Sådant är (eller var, förhoppningsvis) mitt förhållande till mat.

När jag avslutar en dålig relation, vare sig den är till en person eller till någonting annat, behöver jag tid på mig att begrunda vad som hände och varför. Så har det varit nu ett tag. Mitt godismoffande den senaste tiden har varit ett farväl. Ett farväl till mina dåliga vanor. Jag menar, jag har upprepat ett visst mönster varje gång: moffa, illamående och sedan ångest. Så har jag hållit på tills jag nu insett att det är ett förhållningssätt som inte fungerar längre.

Nej, det passar inte mig och min kropp längre att moffa (i sig godis o dyl). Vi vill ha och vi behöver de nya vanorna. De som är bra för oss. Inte dåliga.

Förresten visade vågen på minus i dag, trots moffande. Minus ett halvt. Jag är nöjd. Bättre än plus! 😀

Single Post Navigation

One thought on “Nya tag mot fettet, del 14

  1. Jättebra med viktminskning!! =D
    Jag har oxå ett dåligt förhållande till mat…Det är ju så gott och man vill ju inte att det ska ta slut! Speciellt inte nu när grillsäsongen börjar…men det är bara att bita ihop antar jag 😉

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

