marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Glöm inte att vila!

I dag är det en ledig fredag för mig. Så underbart gott. Som alltid när jag är ledig så vill jag göra allt det där som jag inte hinner med annars. I dag var det gardinkrokar jag skulle hitta, sådana där som man sätter in i s k ”veckbandslängder” (heter det så tro??). Alltså dök jag in i vederbörande garderob där jag trodde att dessa gardinkrokar fanns. Det gjorde de inte. Efter denna djupdykning utan att hitta vad jag sökte kände jag mig helt slut och frustrerad. Vi har nämligen väldigt mycket i våra garderober, och då menar jag MYCKET och att gå igenom en av dem är som att göra ett mindre träningspass (är ju bra i o f s!).

Efter detta ”träningspass” var jag då tvungen att vila. Satte mig ned i soffan och tänkte: ”bara några minuter och sedan på´t igen”… det är sådan jag är, skall alltid göra någonting, är alltid på G. När jag satt där i godan ro så passade sambon på att följa mitt exempel, trött efter en hård arbetsvecka. Han lade sig i soffan med halva sin lekamen i mitt knä – och somnade. Jaha tänkte jag. Nu sitter man här och inget kan göra för jag ville ju inte väcka honom när han sov så gott. Först blev jag irriterad och tänkte att jag kunde hunnit med mycket annat istället för att bara sitta där. Men efter en stund slog det mig – varför måste jag alltid göra någonting? Vara så duktig? Hur vore det om jag släppte alla måsten… och bara VILADE. Så – då gjorde jag det och tänk att det var precis vad jag behövde.

Istället för att som vanligt bara få det nödvändigaste gjort,  fick jag tillräckligt energi för det dubbla. Jag fortsatte röjningen i ”skräckkammaren” som jag påbörjade häromsistens,  lagade supergod mat till de andras förtjusning och som grädden på moset bar jag upp ett par lådor med diverse nostalgigrejor till vinden som jag tänkt att göra i månader.  Och jag är fortfarande jättepigg. Där ser man vad lite vila kan göra. Så alla ni goa och fina därute – våga vara lite lata och glöm alla ”måsten” för ett tag  och passa på att vila i helgen istället, det är ju det den är till för!

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

