marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Nya tag mot fettet, del 3

I dag började det väldigt bra. Jag höll mig inom ramen. Ända fram till lunch. Men så hände det sig så att jag skulle gå till personalrestaurangen på sjukhuset. Det var fisksoppa och den är väldigt god i sig men när det är fisksoppa brukar det även serveras paj till efterrätt. Äppelpaj eller någon annan slags bärpaj som är sådär knaprig och alldeles lagom söt med lite surt bakundan om man säger så. Vaniljsås därtill. Egentligen vet jag att paj är ett no-no när man håller diet. Men på något konstigt sätt så liksom föll den vetskapen i glömska – en väldigt tillfällig sådan. Denna tillfälliga glömska varade ungefär lika lång tid som min lunchrast. När minnet blev normalt igen kände jag mig som figuren på E Munch:s ”Skriket” (tror jag den heter).

Nåväl, när jag efter att ha klarat eftermiddagen från att deltaga i tårtätande på jobbet kommer jag hem, sätter mig ned för att protokollföra dagens matintag så långt. Det visar sig att när lunchen var intagen i sin helhet, ja då skulle det inte finnas utrymme för så väldigt mycket mera mat i dag. Snopet. Egentligen, om jag skulle varit riktigt strikt skulle kvällens middag inte bestå av något alls. Men jag vet att om jag inte äter något alls då är risken överhängande att resterna av kvarvarande Fazer Blå går samma väg som gårdagens 100 gram. Så jag tar det säkra före det osäkra, i kväll blir min middag väldigt spartansk: 1 ägg, en halv brödskiva med en ynklig ostskiva på och ett glas mjölk.

Någon kanske undrar hur det blev med motionscyklandet i går kväll. Tja… Mycket snack och INGEN verkstad. Bokstavligen. Jag gick in i sovrummet. Jag tittade på motionscykeln. Jag gick ut igen. Tänkte optimistiskt att jag kanske kan köra ett pass ”i morgon”, d v s denna dag… kanske blir det så. Och om inte så är i morgon en annan dag och med den kommer en ny chans att försöka igen. Skam den som ger sig.

Single Post Navigation

One thought on “Nya tag mot fettet, del 3

  1. Hej du! Jag älskar min motionscykel. Är inne på min andra. Den första cyklade jag sönder.. Men du, var inte sträng mot dig själv. Du har ju varit duktig.

    Kramar

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

