marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Min rätt att vara ful ibland

Jag har problem med den utseendefixering som finns i dag. Att man skall vara snygg och ”fixad”, till och med när man skall till ICA och handla. Nu skall jag också tala om att jag faktiskt tycker att det är viktigt att måna om sitt utseende så att man är nöjd med sig själv. Däremot inte för att andra skall vara nöjda med hur jag ser ut. För det tror jag är en omöjlighet. Där kan man inte göra alla glada eftersom skönhet ligger i betraktarens öga. Eller: smaken är som baken – delad, det jag gillar (på mig själv) kanske andra inte gillar men det är ju deras problem, ha ha…

Ett exempel när jag upplevt att jag varit ”för ful”:

Detta hände sig när jag och dottern skulle in på ICA och handla efter att vi hade varit på landet och fixat lite.

Man hade väl på sig jeans, någon trist tröja och så en jacka som passar på landet. Skitiga joggingskor. Vidare knappt sminkad (lite mascara) och håret som ett enda rufs. Jag kände mig dock nöjd, hade rosor på kinderna och var lite lagom vindblåst och rådbråkad sådär som man blir utav friska vårvindar och lantluft. Dottern bar overall som blir nedsmutsad på det viset som händer när 5-åringar upptäcker våren på landet…

Efter lantbesöket, väl inne på det stora ICA-varuhuset i stan fick vi en del konstiga blickar. Precis som om vi borde veta bättre än att komma till affären så som vi var, lite skitiga och vindblåsta. Eller inbillade jag mig? Nej jag tror inte det faktiskt. Lite trist…

 

Single Post Navigation

One thought on “Min rätt att vara ful ibland

  1. Tråkigt att bli bedömd efter utseendet eller dagsformen.
    Just i dagsläget orkar jag inte bry mig om utseendet särskilt mycket men visst är det roligt när man känner att man har en helt okey dag och känner sig fin, för sin egen skull!
    Ha en finfin dag!
    Kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

