marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Att släppa taget och gå vidare

Ibland kan det förflutna påverka en mer än vad man vill erkänna. Det kan finnas saker som ligger där och skaver fastän man tror att man lämnat det bakom sig en gång för alla. Som gamla kärlekar.

Jag har haft två riktigt stora kärlekar i mitt liv, den ena är mannen jag lever med i dag och den andra var den första, den som jag trodde jag var klar med. Men ända tills för någon dag sedan var jag inte det. Bitterheten var kvar, utan att jag förstod det eller varför. Jag bar på besvikelse, vrede  och sorg. Ända tills jag frågade mig själv: ”men vad ÄR det – egentligen??” Jag vet inte exakt vad som bar mig fram till att ställa den frågan till mig själv.

Hursomhelst insåg jag inte att all den där bitterheten och det andra låg i vägen och förstörde mitt nuvarande förhållande, att det faktiskt höll på att fördärva det.

När förhållandet med den förre tog slut (på ett för mig helt fruktansvärt sätt)  så var jag tvungen att bortförklara mina egna känslor, jag var tvungen att intala mig själv att han aldrig betydde något egentligen. Det var nödvändigt för att kunna fortsätta existera.

Min övertygelse att jag var färdig men denna förre kärlek varade under många år. Ända fram tills häromnatten. Där i mörkret och  i ensamheten vågade jag plötsligt erkänna för mig själv, vågade släppa fram känslorna. På riktigt och från hjärtat. Då hände det, miraklet. Jag släppte honom fri, ur mitt medvetande. Och i dag mår jag mycket bättre. Låter det enkelt? Ja egentligen är det väl kanske enkelt. Men det enkla kan vara svårt att se, om man är tillräckligt vilse på något sätt, som i sina känslor till exempel. Vilken tur jag hade som kunde hitta rätt tråd och nysta upp det.

Single Post Navigation

One thought on “Att släppa taget och gå vidare

  1. magnus on said:

    Du kom till insikt om vad som ger och vad som tar energi. Jag kämpar själv med liknande besvär, men tiden spelar nog en stor roll. Jag vet att jag ännu inte är där var du är, men jag jobbar mig sakta framåt. Fint att få ta del av din beskrivning,

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

