marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Vikt-målet i sikte

Yes, tänker jag när jag ser mig i spegeln denna morgon. Kan konstatera att min midja nu är synlig. Magen som nästan dominerade kroppen är i mer normal storlek och hela jag ser… längre och smalare ut. Är ganska lång, 1,71 så när jag är av smalare modell så är jag riktigt ståtlig… Vågen visade i går 74,5 kilo. Mitt mål är att gå ned till mellan 65-68 som är min s k trivselvikt. Nu är det bara 6 kilo till den övre gränsen. Bara och bara…. Sedan i januari har jag kämpat på med att få ordning på mitt matintag. För inte så längesedan åt jag mycket för stora portioner, alltför sällan och hade verkligen ingen som helst aning om hur mycket socker jag fick i mig. Var helt sockerberoende men använde alla upptänkliuga försvarsmekanismer. Men någonstans har jag har alltid brytt mig om att ha bra hälsa. Till slut kunde jag inte längre lura mig själv att tro att jag åt sunt och började föra dagbok över ALLT som jag petade i mig. Sanningen var chockerande. Men ibland behöver man bli chockad för att vakna till.

Juice är så gott. Särskilt apelsinjuice. Och mjölk, jag älskar fortfarande mjölk, särskilt när den är riktigt kall. Men ett glas mjölk (standard) innehåller hela 120 kalorier! Och ett glas pastöriserad apelsinjuice innehåller 86 kalorier. Om man då dricker kanske flera glas av nämnda drycker varje dag (och tror att man är nyttig) så bedrar man sig såklart. Nu när jag blivit klokare vad gäller att välja så tar jag citronvatten. Är inte särskilt förtjust i vatten men med lite citronskivor och kylskåpskall är det helt OK att dricka.

Så nu med mina nya kunskaper och erfarenheter så stävar jag vidare i min viktkamp. Skall enligt min plan tappa 1 kg i veckan så jag har en del kvar att kämpa för. Men med det tydligt synbara goda resultatet som motivation, stark vilja och fokus på mitt mål så vet jag att jag kommer att lyckas. I sommar kommer jag inte att vara missnöjd med mig själv när det är dags att skala av sig kläderna. Och jag kommer inte att säga (som om så många andra tidigare vårar): ”Nu blev det så igen…”. För jag ser mitt mål tydligt nu och det är inom räckhåll.

Men det gäller att minnas att man skall inte bara ta sig i mål, man skall hålla vikten sedan också, men det tar när jag kommer dit.

Nu först skall jag i mål och när jag är det, då skall jag belöna mig själv med en ny sommargarderob. Jihaaaaaa!!!

Single Post Navigation

One thought on “Vikt-målet i sikte

  1. Bra jobbat!! Själv har jag 13 kg kvar till målvikten (75 kg) Har gått ner 13, så hälften vunnet 😉 Jag har mest problem med magen då allt sätter sig där! Jag har hittills tappat 14 cm i midjan men bara 1 cm runt lår och rumpa…jag ser ut som ett pingisracket. Och så är jag 1.75. långa smala ben och en stor rund boll upptill typ 😉

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

