marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Jag skiter väl i Jante!

Livet börjar med tävlan. Spermierna, de små rackarna, simmar så fort de kan mot det stora härliga ägget som väntar på att den starkaste av dem skall knacka på. Den utvalde. Och sedan fortsätter tävlan. Hela långa livet. Vi tävlar om vem som kan bli störst, bäst och vackrast- på alla de sätt vi kan komma på. Jag tror ingen av oss kan säga att vi aldrig har jämfört eller kommer att jämföra oss med andra. För det måste vi. Vi behöver jämförelsen för att kunna se oss själva och vart vi är på väg. Och inget ont i det. Motsatsernas par finns överallt för vår skull.

Tävlan för mig in på någonting lite mera komplicerat. Avund. När man tycker att någon har det bättre än man själv kan det gröna gamla monstret sticka upp sitt huvud. Det sägs att svenskar är avundsjukare än andra. Om jag får säga vad jag tycker är det inte så. Avund har alltid funnits, överallt. Men i Sverige har vi ett namn på det vi kallar för den ”nationella avundsjukan”. Jante-lagen. ”Du skall inte tro att du är något”. Jag har tidigare aldrig lidit så mycket av denna. Har väl aldrig gett folk anledning att vara så avundsjuka förut, alltid hållit en låg profil och inte framhävt mig själv. Varit den som hållit mig i bakgrunden. Kanske är det inlärt. Kanske ”Jante” fostrade mig mer än jag trodde?

Men nu i mogen ålder när jag vågar ta ut svängarna, när jag vågar att ta plats och visa vad jag duger till, då har jag tyvärr fått känna på avundet, eller Jantelagen, eller vad ni vill. Men jag vill fortfarande inte benämna det som någon slags ”svensk åkomma”. Det tycker jag är fördomsfullt.

Avundet kommer bland annat fram i syrliga kommentarer. I små ”stick”, gärna syrligt inbakade i slutet på samma fras där man får höra hur duktig och/eller driven man är. Nej man skall minsann inte få (för mycket) beröm. Då kan man bli mallig. ”Man skall inte tro att man är något”. Skiter väl jag i. Jag är något. Jag är Jag. Och jag duger, alltid.

Undrar vad avundet har för funktion? Antagligen att vi skall upptäcka den hos oss själva och försöka eliminera den så gott vi kan? Den är ju en av de 7 s k ”dödssynderna”…

Trevlig söndag.

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

