marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

”Gnäll” och väntan på Våren

Nu är det förkylt här hemma igen. Lilltjejen är dålig, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Hela den här vintern (och nu början på våren) har gått i sjuklighetens tecken och man undrar: när skall detta ta en ände? Har nog adrig varit så här krassligt, den värsta vintern jag kan minnas faktiskt. Och jag VAB:ar mestadels, det blir så eftersom sambon veckopendlar och bara är hemma över helgen i stort sett.Och – Är det någon som vet vart alla underliga virus kommer ifrån? Tillverkas de av illasinnade terrorister i någon underjordisk bunker??

Det kan ju i och för sig vara lite mysigt att vara förkyld, vara hemma och ta hand om sin lilla (eller sig själv), tillåta sig att vara sjuk. Men när det blir för mycket och det känns som att man är hemma ungefär varannan vecka, då börjar jag att rynka nos. Man kan ju inte göra så mycket. Bara vila och sova. Och titta på TV. Ut kan man inte gå för har barn feber då skall man vara inne. Punkt. Det håller jag stenhårt på.

På jobbet växer irritationen. I början fanns mera förståelse. Nu känns det som att de tänker: Vaaa, VAB nu igen??!! Ja tyvärr. Det är också trist. Vad tror de? Att man tycker det är skoj att vara sjuk så ofta? Att det är kul att få en lön som gör att man måste snåla månad efter månad? Att det är kul att ens barn knappt får vara ute under hela vintern? Att man är lat och hellre tar VAB-bidrag (som är f-n så mycket sämre än lönen)?? Och att det är skoj när man själv sedan blir sjuk samtidigt som sitt barn? Hm.

Min chef tyckte att mitt barn var sjukt alltför ofta och då fick jag frågan: ”Äter hon ordentligt? (??!!) Hur hade ni tolkat det? Och sedan det uttalade missnöjet över att de som är kvar får jobba häcken av sig för att man är borta igen. Ja, visst är det trist, det tycker jag också men när allt kommer till kritan så är det inte mitt ansvar att personalstyrkan inte räcker till när det gäller och jag vill inte ta skit för det. Så jag vägrar att ta åt mig.

Nu har det bara gått en dag av denna sjukperioden och jag har redan börjat att bli rastlös. Funderar på vad man skulle ha gjort om man varit frisk. Längtar ut.  Tänker på allt jag behöver göra för att få igång min lilla hobbyverksamhet. Lokalen står där och kostar pengar. Tänker på att vi behöver handla mat och när skall jag göra det? Tänker på allt annat som behövs göras. Retar mig på att jag känner mig instängd i lägenheten.

Och sedan är det så viktigt att se till att den lilla mår bra. Men – Ibland är det svårt att sysselsätta ett sjukt barn. Självklart blir det mycket TV och gosande i soffan. Lite pyssel. Lite sagor. Lite rita och måla. O  s v.  Men så blir hon också rastlös och börjar fara runt som en raket och man känner att man inte räcker till, kreativiteten sinar. Då längtar man efter att få bli frisk och att  få komma ut i frihet igen…

Tycker någon att jag ”gnäller” för mycket?  (Jag gillar verkligen inte det uttrycket för det används ofta när kvinnor säger ifrån) men det känns gott att få göra det litegrann. Jag blir bara så förbannad och frustrerad över alla sjukor just nu! Och över allt som följer på det.

Så nu väntar jag på den riktiga våren, mer än någonsin…

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

