marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Samboende – himmel eller helvete?

När man flyttar samman med en man som man tycker mycket om är allting rosafärgat och underbart. Man ser inte klart. Man kan nog säga att man är i ett tillstånd som faktiskt gör att man inte ser verkligheten på ett smart sätt. Man är i himmelen. Sin egen himmel alltså. När förälskelsen är som värst ser man framför sig hur allting kommer att så mysigt. Man kommer att sitta där med sin själs älskade i soffan (eller alternativ plats) och titta varandra djupt i ögonen och utbyta saker som man aldrig skulle dela med någon annan. Man ser för sin inre syn hur allt kommer att bli perfekt, hur bra man kommer att komma överens, hur vackert hem man kommer att skapa, hur kärlekslivet kommer att vara helt underbart och hur man kommer att dela allt annat – i nöd och lust. Amen. Himmelskt så det räcker eller hur?

Nu till verkligheten (eller ”Helvetet”?): Man sliter arslet av sig hemmavid för det finns alltid någonting att göra, jobbar 24-7 utan att ens tänka på det. Ända tills man upptäcker att man alltid är trött och när man ser sig i spegeln är det ingen man vill  känna igen som sig själv som tittar tillbaka. Då har man nått det man kallar för sitt ”wake-up call”. Man tänker: ”Men vad i h-e är det jag sysslar med? Varför tillåter jag detta? Varför skall JAG göra allting??!! Man har ju fått det itutat i sig sedan barnsben att hålla ordning och reda, det är någonting som åligger kvinnor och tjejer, annars så duger man inte. Jaha, duger åt vem då? Åt mannen? Åt svärmor eller andra släktingar som man får dras med ”per automatik”? Åt samhället?

Man tycker att det var längesedan (eller undrar om det faktiskt hände alls) som man tittade Honom i ögonen och utbytte själshemligheter. Bägge parter smågnäller om lite allt möjligt. Han, Mannen, den en gång så stora Kärleken, sitter oftast när han är hemma, i soffan och kollar på någon sport. Om jag skulle vilja se något program som intresserar mig, ja då gör det inget om man stör verkar det som. Och ja, jag har tydligt sagt till att nu vill JAG titta på detta- i fred!

Nu, i skrivande stund sitter han, Mannen i mitt liv och kollar på Vasaloppet, är helt okontaktbar och vrålar ”kom igen nu då, mata på!!! DU KLARAR DET!!!).  Ja, han försöker kommunicera med den ledande Vasaloppsåkaren genom TV:n. Att störa honom är helt otänkbart och om man skulle göra det, då åker ljudvolymen på TV:n upp till dB-höjder som säkert vållar hörselskador. Tro mig, jag är ingen ”mansförtryckare” och jag tycker att han har rätt att ha sina intressen men då bör väl samma sak gälla för mig eller?

Hemmet ser ut som en katastrofzon… Det finns massor att göra som till exempel att röja i vardagsrummet där han sitter, mitt i röran. Samtliga 3 bord är överbelamrade med saker,  det behövs dammsugas eftersom dammråttorna jagar fram så fort man rör sig. Tvättberg växer i badrummet, etc…

Att han skulle erbjuda sig att dammsuga eller annat finns inte på kartan. Han förutsätter att jag säger till om jag behöver hjälp. Med påföljd att jag alltid låter som en tjatig kärring. Det finns tydligen en outtalad regel att det är jag som skall se till att det funkar allting vad det gäller hemmet. Men, som bekant: inga regler utan undantag. Så nu utfärdar jag ett undantagstillstånd här hemma: Jag går i strejk. För som sagt, jag ifrågasätter varför JAG skall göra allt skitjobb. Jag har tröttnat på att vara obetald husa. Det ingick inte i mitt kärlekskontrakt att jag skulle vara det. Tror ni att jag hamnar i helvetet för det? Nej det tror inte jag. Men kanske i en annan himmel…

 

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

