marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Jag = alla mina roller?!

Har ni tänkt på hur många olika ”roller” som man spelar under sin vandring på det här klotet? Barn, flicka, kvinna, dotter, älskarinna, mor… Är det konstigt att man blir förvirrad ibland?

Och varför skall man hålla på att bete sig på olika sätt beroende på vilken roll man spelar? Jag menar, om jag är hemma med dem som står mig närmast då är jag ju mest mig själv men om jag är på till exempel jobbet, då iklär jag mig rollen som ”tjänsteman” eller ”administratör”. I alla fall till en viss del. Den egna identieteten blandas liksom upp med den yrkesprofessionella  och liksom blir  = ”Marre på jobbet”. På jobbet är jag alltid hjälpsam, korrekt, serviceminded, you name it. Det är jag inte alltid hemma…

Sedan rollen som mor då, den är inte så lätt den heller. Jag vill vara mig själv helt och  hållet men samtidigt vill jag vara en bra mamma, mogen och ansvarstagande, ett stöd att luta sig emot för telningen… men i sanningens namn tycker jag inte alltid att jag lyckas med det. Särskilt inte när jag blir riktigt arg, för då gapar och skriker jag, som det heter hemma. Då är jag ingen bra förebild och jag blir förvirrad för hur framstår jag då i min roll som ”den goda modern”? (för det vill man ju faktiskt vara!, inte bara spela rollen utan VARA)? Ännu mer komplicerat blir det när nästa roll skall införlivas i det hela, för – samtidigt som man spelar rollen som (en bra) mor skall man vara en (spännande) partner till sin livskamrat. Man skall vara en god kamrat, ett stöd och en (het) älskarinna. Hm. Ja, det var ju ett tag sedan jag funderade över hur min roll som älskarinna numera ter sig. Den går liksom på autopiloten och det känns väl sådär… men den är OK. Det är nog dags för en uppdatering nu när jag känner efter 🙂

Jag undrar ibland vilken etikett människor sätter på mig, de som inte känner mig så bra. Jag kan nämligen vara på väldigt olika sätt, beroende på plats, humör, sällskap o s v.

Häromdagen diskuterade vi detta lite på jobbet. Det är så lätt att sortera in människor i olika fack, såsom till exempel ”den flamsiga”, den introverte”, ”den hårdföre” o s v. Hur vet vi att det vi ser är det rätta? De kanske spelar en av sina roller så skickligt att man glömmer att det finns mera än det man ser. Och sedan är det lätt att utesluta att någon som är glad och liksom ”easygoing” faktiskt kan ligga inne med bråddjup där under ytan… ja att skenet kan bedra är ingen nyhet. Men lätt att glömma när vi har brått att sätta en etikett.

Vi har alla olika masker, för olika tillfällen. Så man bör nog vara försiktig med att sätta etiketter både på andra och på sig själv. Jag tycker själv inte om att sätta etiketter men… jag gör det ändå. :-/

Min farfar som var en vis person hade ett ordspråk som han flitigt använde: ”Man vet aldrig var haren har sin gång”. Så sant. Men det är inte lätt. Det är mänskligt att döma, det ligger i vårt psyke. Vår hjärna gillar nämligen att sätta etiketter på saker, att kategorisera. Ja, det är nödvändigt  för att det inte skall bli kaos däruppe i ”kontoret, detta enligt den psykologiska vetenskapen.

Man lär nog aldrig känna sig själv helt och hållet heller. Jag har till exempel vid flera tillfällen fått erfara något nytt om mig själv som jag inte visste om och ibland är det tyvärr inte helt trevligt. Men det är nyttigt. Jag tror vi försöker hitta oss själva genom hela livet och det tror jag också är en av meningarna med livet. För det kan väl inte bara finnas en mening med livet, det skulle kännas snopet. 🙂

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

