marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Lite tankar om tid

I morse när jag skulle skjutsa dottern till dagis funderade jag i mitt stilla sinne över vad man egentligen sysslar med när man som en programmerad duracell-mor jagar omkring för att få allt att klaffa i arla morgonstund. För tiden räcker aldrig till. Jag försöker planera men hur jag än gör så kommer jag ofta försent. Till mångas stora irritation. Så har det alltid varit, redan när jag gick i skolan.  Jag vet att många tolkar detta beteende som brist på respekt för andra människors tid. Jag har respekt för andras tid. Men ändå blir det så.  En kollega sa så insiktsfullt och klokt till mig i dag när jag förklarade fenomenet med att jag alltid kommer för sent till arbetet: ”du kanske inte vill”. Så sant. Nej, jag vill inte gå upp tidigt och stressa iväg. Men det hjälper inte heller för det vet jag ju redan. Och jag kanske inte vill till arbetet överhuvudtaget… men det är en annan historia. Och nu när jag kommit såhär långt så kommer man ju oundvikligen fram till en aspekt som definitivt har att göra med att jag har svårt att komma iväg – på morgonen.

För jag är utpräglad kvällsmänniska. När jag skriver detta är klockan  tolv på natten.

Jag avskyr tidiga vardagsmorgnar när man måste stressa. Jag avskyr att stiga ur sängen innan min kropp är redo för en ny dag. Någon har tidigt myntat uttrycket att ”morgonstund har guld i mund” (eller hur var det nu igen)? Troligen uppfunnet och rotat i det gamla bondesamhället. Men jag har ingen kossa att mjölka i ottan… Tur att jag inte levde på den tiden, vad i hela världen hade jag gjort då? Fanns det överhuvudtaget plats för sådana som jag då?

Om man talar med en person som är vad man kallar ”morgonpigg” eller ”morgonmänniska” så är vederbörande för det mesta helt oförstående när man förklarar hur man tänker och känner kring detta med morgnar och man kan få kommentarer som ”jamen, då sover man ju bort halva förmiddagen om man sover till tio”. Ja, kanske det men man har ju hela den långa och härliga kvällen på sig!! För att inte tala om förnatten, i love the night-life!!  Nu vill jag också tillägga att jag har all respekt för er som är morgonpigga. Vi är alla olika och tur är väl det men som kvällsmänniska är det fortfarande svårt att anpassa sig i dagens samhälle.

Nej, om jag får bestämma så börjar min dag cirka kl 10 på förmiddagen. Det är så länge jag sover om jag får, utan att något eller någon väcker mig. Särskilt nu på vintern (då ju naturen själv visar vägen genom att dagen är kort-kort och natten är lååång och svart). Många blir deprimerade av mörkret men jag tycker det är skönt och vilsamt – om man är ledig och kan ”få vara sig själv” (tidsmässigt) fullt ut. Och så den där manicken vi kallar ”klockan” eller uret (som går och går men aldrig kommer fram), den är helt gräslig om ni frågar mig. Jag har aldrig på mig armbandsur. Visserligen äger jag några stycken som välmenande människor gett mig i present men jag har dem aldrig på mig. Jag tycker ju inte om klockor, de finns  ju överallt ändå så behöver jag veta tiden är det aldrig ett problem.  Dessutom tycker jag inte det är snyggt. Kanske på andra men på min arm gör de sig inte…

Nej nu är det en del annat  som väntar på att bli gjort. Over and out for tonight.

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

